حالِ خوبِ ماشین در تابستان با گنجی‌پخش!

راهکار و نکات مهم مراقبت و نگهداری از خودرو در تابستان!

با آغاز فصل تابستان و گرم‌تر شدن هوا، مراقبت و نگهداری از خودرو اهمیت زیادی پیدا می‌کند. گرم شدن زیاد قطعات خودرو در فصل گرما خسارت زیادی را به وجود می آورد، پس بهتر است قبل از وقوع مشکل، بهتر است تدابیری برای نگهداری از خودرو در تابستان بی‌اندیشیم. ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم که حالِ خوبِ ماشین خود را در تابستان بسازید!

 

چرا باید در تابستان از ماشین مراقبت کنیم؟

این روزها که به تابستان نزدیک می‌شویم، دل به جاده ‌زدن هوای دیگری دارد. البته پیش از این که به جاده بزنید، باید حتما چند اقدام احتیاطی انجام بدهید تا متحمل هزینه‌های سنگین نشوید. نشت کردن رادیاتور، ترکیدن شیلنگ‌ها، تایرهای کم ‌باد و فیلترهای کثیف مصرف سوخت را به شدت بالا می‌برند و حتی بدتر از آن، خودرو را به کلی از کار می‌اندازند. علاوه بر اینها گرما و تابش نور خورشید، به سطوح داخلی و خارجی ماشین نیز آسیب می‌رساند. به همین دلیل همواره نکاتی هست که باید در این فصل گرم سال رعایت نمایید.

 

مراقبت از سطوح داخلی خودرو در تابستان

مراقبت از سطوح داخلی خودرو

برای مراقبت از سطوح داخلی خودرو در تابستان باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • استفاده از سایه بان

تابش مستقیم نور آفتاب به راحتی می‌تواند به کابین خودروی شما آسیب بزند. قدرت اشعه آفتاب که در تابستان چند برابر می‌شود، می تواند سبب رنگ پریدگی صندلی‌های جلو و داشبورد شود. یا حتی ممکن است سبب اسیب دیدن باندهای عقب ماشین شود. این اتفاق نه تنها ظاهر خودروی شما را خراب خواهد کرد، بلکه می‌تواند تاثیر منفی زیادی روی قیمت، هنگام فروش داشته باشد. برای محافظت در برابر این آسیب اشعه آفتاب، حتماً یک سایبان مخصوص خودرو خریداری کرده و آن را همیشه داخل خودرو نگهداری کنید. هر موقع به صورت مستقیم در تابش اشعه آفتاب خودرو را پارک می‌کنید، سایبان را پشت شیشه جلو قرار دهید.

  • دودی کردن شیشه‌های جانبی

علاوه بر استفاده از سایه بان، می‌توان با دودی کردن شیشه‌های جانبی و عقب، از نفوذ بیشتر تنور خورشید به داخل ماشین جلوگیری نمود.

  • استفاده از پوشش محافظ برای داشبورد

هر چقدر هم که سایبان مانع تابش مستقیم شود اما باز هم گرم می‌تواند کار خود را کرده و به سطوح آسیب بزند، برای همین منظور از اسپری داشبورد و واکس محافظ داشبورد استفاده نمایید. البته پیشنهاد ما این است که از نوع مات استفاده کنید، زیرا در تابستان تابش نور خورشید، زیاد است و می‌تواند سبب انعکاس نور شده و سبب اختلال دید راننده شود.

قیمت و خرید محافظ داشبورد

  • استفاده از پوشش محافظ برای سطوح چرمی

در داخل ماشین ممکن است سطوح مختلف همچون داشبورد، تودوزی درب، روکش صندلی از جنس چرم باشد. همانطور که می‌دانید چرم بسیار حساس و آسیب پذیر است. پس حتما از پوشش محافظ چرم و یا از سرامیک چرم استفاده نمایید.

قیمت و خرید محافظ چرم قیمت و خرید سرامیک چرم

 

car care in summer

مراقبت از سطوح خارجی خودرو

حال نوبت این است که شما را با روش‌های مراقبت از سطوح خارجی ماشین در تابستان آشنا کنیم:

  • پارک خودرو در مکان مسقف

در این فصل سال اولین راهکار اصلی پارک خودرو در مکان مسقف است. یا در صورت عدم دسترسی می‌توانید از چادر خودرو استفاده نمایید.

  • مراقبت از بدنه خودرو

برای مراقبت از بدنه خودرو باید از پوشش محافظ استفاده نمایید. اما نکته مهم در انتخاب این پوشش محافظ است زیرا بعضی از این محصولات قدرت مراقبت و نگهداری از آن را ندارند. اولین و بهترین محافظ، نانو سرامیک بدنه خدرو است. اما اگر بودجه کافی ندارید و یا به هر دلیلی کالای ارزانتر می‌خواهید تهیه کنید، می‌توانید از سیلنت و یا هارد واکس (واکس سخت) استفاده کنید. حتما به لیبل کالا توجه نمایید که ضد اشعه ماورای بنفش باشد.

قیمت و خرید پوشش نانو سرامیک خودرو قیمت و خرید واکس بدنه خودرو

  • مراقبت از چراغ خودرو

چراغ خودرو یکی از سطوحی است که در تابستان به سرعت زرد و مات می‌شود، پس باید حتما از این اتفاق پیشگیری نمود. همانطور که می‌دانید چراغ خودرو از جنس شیشه یا طلق می‌باشد. برای چراغ شیشه‌ای از سرامیک شیشه و برای چراغ طلقی از سرامیک پلاستیک استفاده نمایید.

قیمت و خرید سرامیک شیشه قیمت و خرید سرامیک شیشه

  • مراقبت از لاستیک خودرو

 حتما می‌دانید که لاستیک ماشین در اثر حرارت و گرما سرعت فرسودگی آن زیاد می‌شود، این مورد ممکن است سبب پوسته پوسته شدن آن یا حتی ترکیدن آن شود. پس حتما استفاده از پوش محافظ لاستیک را فراموش نکنید. به خاطر داشته باشید که نوع مات قدرت محافظتی بیشتری دارد.

قیمت و خرید پوشش محافظ لاستیک

 

 

حالِ خوبِ ماشین در تابستان با گنجی‌پخش!

مراقبت فنی خودرو

نکات مهمی نیز وجود دارد که بارعایت آن خودرویتان در تابستان به مشکل برنمی‌خورد، در زیر به تعدادی از آن اشاره نموده‌ایم. پس اگر به دنبال حالِ خوبِ ماشین در تابستان هستید، نکات را دنبال کنید:

  • چک کردن باد تایرها

تا زمان شروع فصل تابستان، ممکن است تایرهای خودرو دچار مشکلات زیادی گردند. رانندگی در شرایط جاده‌ای نامساعد در فصل زمستان یا رانندگی حین بستن زنجیر چرخ معمولاً می‌توانند آسیب زیادی به تایرهای خودرو وارد کنند. بیشترین جایی که از آنها غفلت می‌شود، تایرها هستند. به گفته اتحادیه تولیدکنندگان لاستیک (RMA) از هر١٠ راننده  فقط یکی از آنها فشار باد تایرها را چک می‌کند، در حالی که از هر ١۰ راننده تقریبا هفت راننده به طور مرتب خودرویشان را می‌شویند. واقعیت این است که یک تایر کم باد، پرباد، غیر بالانس یا فرسوده، به خصوص در هوای گرم تابستان، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. وقتی دمای هوا بالا می‌رود، در ازای هر ١۰ درجه افزایش دما، فشار باد تایر هم حدود یک تا دو PSI (پوند بر اینچ مربع) تغییر می‌کند. به دفترچه راهنمای خودرو یا دیواره تایرها نگاهی بیندازید تا ببینید فشار باد مناسب برای تایرهای شما چیست. یادتان باشد اگر گرمای هوا و فشار ناخواسته دست به دست هم بدهند، در نهایت تایر می‌ترکد. تایر پرباد هم سطح تماس کمی با سطح جاده دارد و روی جاده‌های خیس لیز می‌خورد.

  • تعویض فیلتر روغن و روغن موتور

روغن خون حیات‌بخش خودروی شماست. برای نگهداری خودرویتان فیلتر روغن و روغن موتور را تعویض نمایید. روغن، قطعات موتور را خنک و روان نگه می‌دارد. در بیشتر دفترچه‌های راهنمای خودرو نوشته شده است که هر 12000 کیلومتر یک‌بار، روغن و فیلتر روغن را تعویض نمایید اما متخصصان خودرو هر سه ماه یک‌بار یا هر 4800 کیلومتر را برای تعویض روغن توصیه می‌کنند. واقعیت این است که در طول تابستان که احتمال جوش آوردن موتور زیاد است، بیشتر رانندگی می‌کنیم. پس قبل از این‌ که سر به جاده بگذارید، حتما روغن موتور خودروی‌تان را چک نمایید.

قیمت و خرید روغن موتور

  • چک کردن شیلنگ‌ها و تسمه‌ها

نکته کلیدی رانندگی در تابستان خنک نگه‌داشتن موتور است. حتما اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد، کولر و رادیاتور است، ولی قبل از هر چیز باید شیلنگ‌ها و تسمه‌ها را چک کنید. شیلنگ‌هایی که به رادیاتور وصل هستند به ورود و خروج آب به داخل موتور کمک می‌کنند، تسمه‌هایی که فن را می‌چرخانند هم به بیشتر خنک شدن سیستم یاری می‌رسانند. اگر شیلنگ‌ها یا تسمه‌ها پاره بشوند، رادیاتور بلافاصله جوش می‌آورد و شما را بین راه می‌گذارد.

شیلنگ‌ها را چک کنید و از ترک یا نشتی نداشتن و شل نبودن اطمینان حاصل کنید. شیلنگ‌ها باید سفت بوده و نرم و قابل انعطاف نباشند. شیلنگ‌ها طی فرآیندی که پوسیدگی الکتروشیمیایی نامیده می‌شود (ECD) به‌تدریج خورده می‌شوند. این فرآیند ماده لاستیکی شیلنگ را از داخل می‌خورد. آسیب پذیرترین بخش از شیلنگ جایی است که به وسیله بست به رادیاتور یا موتور متصل می‌شود. به بست‌ها هم باید نگاهی بیندازید تا خوردگی و ترک نداشته باشند. توجه داشته باشید که تسمه‌ها زیاد از حد صاف و صیقلی نباشند. برای نگهداری خودرو یتان حتما پیش از شروع فصل گرما تسمه ها و شیلینگ های آن را چک کنید.

  • چک کردن سیستم خنک‌کننده و رادیاتور

خودروهای امروزی طوری طراحی شده‌اند که گرما دوست هستند؛ ولی میزان گرما هم محدودیت دارد. یک موتور احتراقی درون‌سوز در دمای حدود ٩٣ درجه سانتیگراد بالاترین کارایی را دارد ولی اگر بگذارید موتور زیادی داغ گردد، قطعات فلزی متحرک شروع به ذوب‌شدن می‌کنند و با هم آمیخته می‌شوند. این امر باعث بروز مشکلاتی برای موتور می‌شود و همان‌طور که حدس می‌زنید، خرج زیادی روی دست‌تان می‌گذارد. خوشبختانه بیشتر خودروهای مدرن یک سیستم خنک‌کننده هوشمند دارند که از یک خنک‌کننده شیمیایی به نام ضد یخ، شیلنگ، چند پمپ، فن و ترموستات استفاده می‌کند تا دمای بهینه خودرو را حفظ نمایند. ولی هر مشکلی برای این سیستم پیش بیاید، از جمله: کم‌شدن مایع خنک‌کننده، شیلنگ‌های ترک‌خورده، بست‌های شل یا شکسته‌شده یا وجود نشتی در رادیاتور می‌تواند باعث جوش ‌آوردن موتور و از کار افتادن آن بشود.

قیمت و خرید نشت یاب رادیاتور

  • لزوم تعویض فیلتر هوا

در مناطق سردسیر بعد از فصل زمستان، فیلتر هوا پر از ذرات ریز و کلوخ‌های نمک می شود. فیلتر هوای کثیف مصرف سوخت را بالا می‌برد. تعویض فیلتر کثیف می‌تواند مصرف سوخت را چند درصد پایین بیاورد ولی از کجا بدانیم فیلتر هوا چه زمانی باید تعویض شود؟ متخصصان توصیه می‌کنند فیلتر هوا هر ٢۰۰۰۰ کیلومتر تعویض بشود ولی این عدد بستگی به شرایط خاص جاده و آب و هوایی که در آن رانندگی می‌کنید هم دارد. اگر زیاد در جاده‌های خاکی و گلی رانندگی می‌کنید، فیلتر هوای خودروی شما زودتر از فیلتر خودرویی که فقط در بزرگراه حرکت می‌کند، کثیف می‌شود.

 

  • بررسی کارکرد کولر

دفعات استفاده از کولر خودرو در فصل تابستان بسیار بالاتر می‌رود، از این رو حتماً باید از درست کار کردن و سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. قدر یک ذره هوای خنک را در یک روز داغ تابستان می توان درک کرد. زمانی می‌توان گفت کولر مشکل دارد که نتواند هوایی تولید کند که ١۰ درجه سانتیگراد خنک‌تر از هوای بیرون باشد. شایع‌ترین دلیل برای بد کارکردن کولر کم ‌شدن گاز آن است. علت آن هم می‌تواند وجود نشتی در قسمتی از سیستم باشد. از آنجا که کولرهای مدرن و امروزی دستگاه‌های پیچیده‌ای هستند، بهتر است یک نفر متخصص آن را بررسی نماید.

جهت مشاهده سایر محصولات لاین خودرو به سایت گنجی پخش مراجعه نمایید و یا در اینستاگرام و یا تلگرام ما عضو شوید.

 

سوالات متداول پیرامون مراقبت و نگهداری از ماشین:

چرا باید در تابستان از ماشین مراقبت نماییم؟

زیرا گرما و نور خورشید در تابستان آسیب زیادی به سطوح داخلی و خارجی خودرو و همچنین سیستم فنی ماشین می‌زند.

چگونه از داشبورد خودرو در تابستان مراقبت نماییم؟

اولین راهکار استفاده از سایه بان و شیشه دودی است، دومین راهکار مراقبتی استفاده از محافظ داشبورد می‌باشد.

چگونه از سطوح داخلی ماشین در برابر گرما و نورخورشید مراقبت نماییم؟

با استفاده از سایه بان، شیشه دودی، محافظ داشبورد و چرم.

چگونه از سطوح خارجی خودرو در برابر نور خورشید مراقبت نماییم؟

پارک کردن مکاشین در مکان مسقف و استفاده از پوشش محافظ برای بدنه، لاستیک و چراغ ماشین.

چرا باید باد لاستیک را در تابستان تنظیم نماییم؟

برای جلوگیری از ترکیدن لاستیک

5 نظرات
  1. حمید می گوید

    من کولر ماشینم گاز خالی کرده بود و درستش کردم ولی هیچ وقت مثل قبلا کار نکرد…

  2. عزیزی می گوید

    سایبان واقعا لازمه من اگر سایبان نمیذاشتم برای ماشینم داشبورد تا الان ذوب شده بود رسما

  3. طیبی می گوید

    مطلب خوبی بود، مرسی

  4. شایان فرجامی می گوید

    سایبان خیلی مهمه واقعا، آفتاب چرم رو قشنگ خراب میکنه

  5. سعید یاری می گوید

    با این آفتاب از سایبون استفاده نکنیم اصلا نمیشه دست به فرمون و دنده زد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − چهار =