هدلایت یا زنون؛ عملکرد کدام نوع لامپ بهتر است؟

هدلایت یا زنون سیستم های روشنایی در صنعت خودروسازی اند که این لامپ ها هر کدام از تکنولوژی خاصی بهره می برند.

چراغ هدلایت بهتر است یا زنون ؟ کدامیک شدت نور بیشتر و مقدار برق مصرفی کمتری دارد؟ کدام چراغ برای کامپیوتر خودرو مشکل ساز است؟ نصب هدلایت سبب جریمه می شود یا نصب زنون؟ تکنولوژی بکار رفته در این لامپ ها چیست؟

این ها سوالاتی است که قصد داریم به بررسی پاسخ آن ها بپردازیم. با ما همراه باشید…

کدام یک از چراغ های هدلایت و زنون شدت نور بیشتری دارد؟

لومن یا لومنس که آن را به صورت مختصر با (LM) نشان می دهند واحدی برای سنجیدن مقدار و شدت نور است. در خصوص هدلایت یا زنون هم به همین شکل است. لامپ های رشته ای فابریک روی خودرو، معمولا دارای ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ لومن نفوذ نور هستند. پس با این اوصاف مقدار بیشتر از این اندازه نور مناسب تری نسبت به لامپ فابریک در اختیار شما قرار می دهد. برای دانستن مقدار نور خروجی باید مقدار لومن درج شده روی بسته بندی را نگاه کنید. هدلایت و زنون معمولا دارای لومن بالای ۵۰۰۰ هستند. پس از این منظر هر دو را می توان برای استفاده انتخاب کرد.

مقدار برق مصرفی هدلایت بیشتر است یا زنون؟

برای جواب دادن به این سوال ابتدا باید هدلایت یا زنون را بیشتر شناخت. هدلایت ها تکنولوژی ال ای دی هستند و نور لامپ های زنون حاصل ملتهب شدن گاز درون آن است. پس زنون ها نوعی لامپ گازی اند که این موضوع خود یکی از عوامل خطرناک زنون است). ما ال ای دی ها را که در مصارف خانگی نیز کاربرد دارند به اسم لامپ کم مصرف می شناسیم. مقدار برقی که هدلایت مصرف می کند نسبت به زنون کمتر است. برای روشن شدن زنون برق باید در حد چند هزار ولت بکار گرفته شود در صورتی که در هدلایت ها چنین نیست. این میزان برق در زنون ها توسط ترانس آن ها تامین می شود. این ترانس ها برق ۱۲ ولت خودرو را به میزان چند هزار ولت تقویت می کنند (این مورد نیز یکی از خطرات زنون محسب می شود.

هدلایت

آیا این چراغ ها برای کامپیوتر خودرو مشکل ساز است؟

هدلایت یا زنون و یا هر وسیله ی الکتریکی مورد استفاده در خودرو ممکن است باعث ایجاد خطا در ECU یا همان کامپیوتر شود. خطای کامپیوتر دلایل مختلفی دارد. از این بین می توان به اشکال در طراحی وسیله الکتریکی، توان آن، داشتن اتصالی و موارد دیگر اشاره کرد. اما به طور معمول اگر زنون یا هدلایت با توان مناسب و طراحی اصولی انتخاب شود احتمال بروز خطا در ECU کاهش می یابد.

نصب هدلایت سبب جریمه می شود یا نصب زنون؟

در قانون راهنمایی و رانندگی بیشتر کشور ها عواملی که موجب ایجاد مزاحمت و خطر برای دیگر رانندگان، سرنشینان و خود راننده شود جرم محسوب می شود. تردد خودرو های دود زا، حمل بار با وسایل غیر استاندارد و یا استفاده از لامپ های خطر ساز همگی جزء جرم های رانندگی به حساب می آیند. در ایران نیز به همین شکل است. لامپ های زنون به دلیل تکنولوژی خاصشان خطرسازند. ماهیت نور در زنون ها سبب ایجاد نابینایی مطلق در حد چهار ثانیه برای رانندگان دیگر می شود. مقدار برق مورد نیاز زنون در حد چند هزار ولت است.

این امر باعث می شود که در هنگام تصادف ها و شکسته شدن لامپ زنون و اتصالی آن با بدنه حادثه های سنگینی از جمله آتش سوزی یا برق گرفتگی سرنشینان خودرو رقم بخورد. نصب زنون در ایران جرم بوده و باعث جریمه شدن می شود. البته خودرو هایی که لامپ زنون به صورت فابریک در آن ها توسط کارخانه سازنده نصب شده مستثنی هستند. در این خودرو ها تمامی استاندارد ها رعایت شده است. به طور کلی نصب هدلایت شامل قانون جریمه نمی شود. مگر در موارد  و شرایط خاص.

تکنولوژی بکار رفته در هدلایت چیست؟

هدلایت ها را می توان در دسته ی SMD ها جای داد. SMD ها نوعی ال ای دی می باشند. این تکنولوژی جدید دارای مزایایی از جمله مصرف کم برق، شکننده نبودن و مقدار لومن زیاد می باشد.

تکنولوژی بکار رفته در زنون چیست؟

زنون ها از تکنولوژی گازی بهره می برند. این نوع از لامپ ها برای نور افشانی نیاز به مقدار زیاد جریان برق دارند. زنون نام گازی در جدول مندلیف می باشد. Xe علامت اختصاری این عنصر در طبیعت است.

نتیجه گیری کلی

برای انتخاب لامپ مناسب به دنبال موارد بی خطر و بی درد سر باشید. برای روشن شدن جاده در هنگام رانندگی در شب ۸۰۰۰ لومن نور مناسبی می باشد. نور هدلایت ها در رنگ های مختلفی موجود می باشد ولی نور زنون سفید است. هدلایت ها یا زنون ها در هر برندی دارای پایه های مختلفی هستند. این پایه ها برای استفاده از هر نوع لامپی ناگزیر باید رعایت شود. پایه ی هدلایت خودر ا می توانید از طریق جدول زیر بیابید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق تماس با ما با کارشناسان ما در بخش فروش تماس بگیرید.

7 نظرات
  1. دلاوری می گوید

    مرسی مطلب جامع و خوبی بود

  2. شاپوری می گوید

    بنظرم هدلایت مناسب تره برای مصرف داخل خودرو

  3. حسین می گوید

    دیگه بابت چراغ خودرو هم باید جریمه بدیم؟

  4. ناصری می گوید

    ولی زنون روشنایی فوق العاده ای داره

    1. باراد می گوید

      به نظر منم برای رانندگی مخصوصا در شب زنون با کیفیت تره

  5. amin28 می گوید

    هدلایت به خوبی زنون هست و زنون یکم قدیمی تره ، من برای نور بالا ماشینم هدلایت میگیرم و کاملا راضیم. خصوصا برای رانندگی در شب

  6. hasan می گوید

    واسه رانندگی در جاده اونم در شب هدلایت اسباب بازیه بنظرم زنون های استاندارد که البته قیمتش بالاست خیلی مناسب تر هستند به شرطی که در مواقع بجا استفاده شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 + 8 =