با چراغ بنزین روشن، خودرو تا چه مسافتی را طی می‌کند؟

پس از روشن شدن چراغ بنزین، خودرو اجازه‌ی طی کردن چه مقدار مسافتی را به ما می‌دهد؟

چراغ بنزین به منظور هشدار در زمانی که بنزین رو به اتمام است، تعبیه شده است. این چراغ به راننده اخطار می‌دهد که باید در اولین فرصت سوخت‌گیری انجام شود. ولی این سئوال همواره در ذهن رانندگان وجود داشته است که بعد از روشن شدن چراغ بنزین چند کیلومتر می‌توان رانندگی کرد؟

بدون شک یکی از بدترین اتفاقاتی که حین رانندگی به‌خصوص در مسیرهای خارج از شهر می‌تواند برای هر راننده‌ای رخ دهد، روشن شدن چراغ بنزین است. روشن شدن این چراغ همیشه نگران‌کننده بوده است؛ به‌خصوص زمانی که باید کیلومترها به مسیرتان ادامه دهید در‌حالی که به پمپ بنزین دسترسی ندارید و استرس دارید که هر لحظه ممکن است بنزین تمام شود.

واضح است که پس از روشن شدن چراغ هشدار بنزین، خودرو تا مدتی می‌تواند به حرکت ادامه دهد اما مقدار این مسافت به عوامل متعددی مانند مقدار بنزین باقیمانده در باک، ترافیک مسیر، مقدار مصرف خودرو و شیب مسیر نیز وابسته است. همانطور که می‌دانید در حالت ایده آل باید قبل از اینکه باک به ¼ برسد آن را پر کنیم ولی گهگاهی پیش آمده است که با باک ¼ هم رانندگی کنیم. در این مواقع است که چراغ هشدار بنزین روشن می‌شود و وظیفه‌ی راننده آن است که نسبت به سوخت‌گیری خودروی خود اقدام کند.

در ادامه نکاتی راجع به این موضوع آورده شده است.

 

چراغ بنزین

 

آیا رانندگی با روشن شدن چراغ بنزین امری خطرناک است؟

در پاسخ به این سوال مهم باید باید گفت بله؛ چرا که رانندگی در صورت نبود سوخت مناسب می‌تواند باعث آسیب رسیدن به کاتالیزور خودرو شود و در نهایت مشکلات بیشتری را برای خودرو به وجود آورد.

توجه داشته باشید که در این مواقع احتمال آسیب رسیدن به پمپ بنزین خودرو نیز افزایش می‌یابد. زیرا به طور معمول آشغال‌ها و کثیفی‌های موجود در ته باک بنزین خودرو به راحتی از پمپ بنزین عبور کرده و در نهایت موجب صدمه دیدن آن قسمت می‌شود. لازم به ذکر است که رانندگی با روشن شدن چراغ اخطار بنزین به خودروی شما آسیب جدی‌ای وارد نمی‌کند اما اگر این موضوع به طور مکرر تکرار شود، می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی و هزینه‌بری در خودرو باشد.

 

آیا مسافتی که پشت آمپر خودرو هنگام روشن شدن چراغ اخطار بنزین تخمین می‌زند، قابل اعتماد است؟

در پشت آمپر بیشتر خودرو های لوکس و جدید امروزی پس از روشن روشدن چراغ اخطار بنزین، مسافت قابل طی توسط خودرو برای شما تخمین و نمایش داده می‌شود و آن عدد مشخص معیار خوبی برای سنجش راننده است تا بداند با خودروی خود و همچنین مقدار بنزینی که در دسترس است، تا چند کیلومتر قادر به ادامه‌ی حرکت است؟

بسیاری از رانندگان با این موضوع به خوبی آشنا هستند و تمایل به استفاده از این سیستم بسیار پیشرفته را دارند. با این وجود تکیه بر مسافت باقی مانده‌ای که پشت آمپر نشان می‌دهد یک عمل خطرناک است، زیرا این مسافت فقط یک تخمین تقریبی است. این تخمین بر اساس میانگین مسافت طی شده هنگام رانندگی با خودرویتان محاسبه شده است و در نتیجه ممکن است نسبت به شرایط رانندگی فعلی شما زیاد دقیق نباشد.

مثلا اگر بیشتر مواقع در بزرگراه رانندگی کرده باشید هنگامی که در ترافیک گیر کرده باشید مسافت تخمین زده شده احتمالا زیاد دقیق نیست؛ بنابراین با وجودی که پشت آمپر خودروی شما هنگامی که باک خودرو نسبتا پر باشد تخمین نسبتا دقیقی ارائه می‌دهد، نباید این عدد را به عنوان مسافت دقیق قابل طی کردن قبل از تمام شدن بنزین در حالت خالی بودن باک تصور کنید.

پس در نهایت می‌توان گفت برای اطلاع از مسافت حدودی که خودرو پس از روشن شدن این چراغ طی می‌کند، می‌توان به عدد نشان داده شده اعتماد کرد.

 

چراغ اخطار بنزین

 

عوامل موثر در میزان مسافت طی شده با چراغ بنزین روشن چیست؟

هنگامیکه این چراغ روشن می‌شود بسته به شرایط مختلف، مسافت قلبی پیمایش تغییر می‌کند. در ادامه به این عواملاشاره شده است:

وزن خودرو و محتویات داخل آن
کارکردن خودرو به صورت درجا بیش از ۴۰ ثانیه
سرعت و فشار نامنظم پدال گاز
فشار باد تایرها
استفاده از تهویه هوا(کولر)
آیرودینامیک خودرو
بالابودن ترمزدستی
نشتی در باک بنزین
رانندگی در دور موتور بالا
نوع لاستیک
تنظیم فرمان
مصرف برق زیاد سیستم صوتی
کیفیت بنزین

 

چند کیلومتر می‌توانید با چراغ بنزین روشن رانندگی کنید؟

اینکه دقیقا چند کیلومتر می‌توانید با چراغ روشن رانندگی کنید هم به خودروی شما هم به عادت‌ها و شرایط رانندگی شما بستگی دارد. با این وجود احتمالا متعجب خواهید شد که بدانید در واقع مسافتی را که می‌توانید با چراغ بنزین روشن طی کنید چقدر کوتاه است.
توجه داشته باشید که در بعضی خودرو‌ها چراغ اخطار بنزین بر اساس میزان مسافت قابل طی کردن با باک تقریبا خالی روشن می‌شود و مسافت باقی مانده را نشان می‌دهد که برای این خودرو‌ها مقدار بنزین موجود در باک ذکر نشده است.

 

روشن شدن چراغ بنزین

 

با باک خالی چقد می‌توانید رانندگی کنید؟

رانندگی با باک خالی گاهی مواقع یک ضرورت است و وقتی در چنین شرایطی قرار می‌گیرید بسیار مهم است که بدانید دقیقا چند مایل دیگر تا متوقف شدن خودروی شما باقی مانده است. بهتر است از قبل این مسافت را حساب کنید تا در مواقعی که بنزین داخل باک خودروی شما واقعا کم می‌شود آمادگی لازم را داشته باشید و از متوقف شدن ناگهانی خودرو جلوگیری کنید. اگر متوجه شدید که باک شما خیلی زود خالی می‌شود یا نشتی بنزین دارید حتما خودروی خود را به متخصص نشان دهید تا آن را بررسی کند.

 

مقدار مسافت تخمین قابل پیمایش توسط خودروهای مختلف چقدر است؟

در این بخش به بررسی مقدار مسافتی که پس از روشن شن چراغ بنزین توسط این خودروها قابل پیمایش است، پرداخته شده است:

پراید: این خودرو به دلیل مصرف حدود ۶٫۵ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر در مصارف شهری و شرایط بدون ترافیک می‌تواند با بنزین باقی‌مانده از لحظه روشن شدن چراغ، در حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلومتر را بپیماید.

پژو ۲۰۶: با متوسط مصرف ۹ لیتر در صد کیلومتر در مصارف شهری، از لحظه روشن شدن چراغ بنزین می‌تواند در حدود ۱۰۰ کیلومتر را بپیماید.

رنو کولئوس: با مصرف ۱۱٫۸ لیتر در صد کیلومتر در شهر، می‌تواند از لحظه روشن شدن چراغ، در حدود ۸۰ الی ۸۵ کیلومتر را بپیماید.

سوزوکی گرند ویتارا: این شاسی‌بلند ژاپنی خوش‌ آوازه می‌تواند با مصرف ۱۲٫۵ لیتر در صد کیلومتر، حدود ۸۰ کیلومتر را بپیماید.

پس در زمان روشن شدن چراغ بنزین حتی اگر در ترافیک شدید هم قرار بگیرید، تقریباً می‌توانید به اولین پمپ‌بنزین در ۴۰ کیلومتری خود مراجعه کنید و سوخت‌گیری کنید. ۴۰ کیلومتر دورتر به این معنی است که شما در شهری مانند تهران، می‌توانید از یک سمت شهر به سمت دیگر بروید و در انتها با خودرو روشن سوخت‌گیری کنید.

حدود مسافت قابل پیمایش توسط سایر اتومبیل‌ها پس از روشن شدن چراغ بنزین به شرح زیر است:

پژو ۴۰۵، پارس و سمند : ۷۶ تا ۸۹ کیلومتر

رنو ساندرو: ۱۰۴ کیلومتر

رنو تندر۹۰: ۱۰۸ کیلومتر

مزدا۳: ۱۰۰ کیلومتر

فولکس‌واگن گل: ۱۰۶ کیلومتر

کیا ریو: ۱۲۰ تا ۱۴۰ کیلومتر

3 نظرات
  1. سهیل کلانی می گوید

    مفید بود ممنون چون خیلی دقیق راجع بهش اطلاعات نداشتم

  2. بهراد بخشیان می گوید

    باک اگه خالی بشه مشکل خرابی پمپ رو داره که هم هزینش زیاده هم دردسر داره

  3. آرین شاهی می گوید

    اصولا نباید بذاریم بنزین به اون اندازه ای برسه که چراغش روشن بشه چون اگر چند دفعه تکرار بشه ممکنه پمپ رو خراب کنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × چهار =