کاربرد لاستیک زمستانی چیست؟

مناسب‌ترین لاستیک برای زمستان کدام است؟

اوایل فصل زمستان است و امکان باران‌، برف و حتی یخبندان‌ در جاده‌‌ها وجود دارد. از این رو قبل از قرار گرفتن در این شرایط باید اقداماتی جهت آماده کردن خودرو برای جلوگیری از بروز هر نوع مشکلی در این وضعیت‌ها انجام گیرد. اولین موضوعی که باید به آن توجه داشت، نصب لاستیک‌ زمستانی است. از لحاظ ساختار و کاربرد، لاستیک زمستانی با لاستیک معمولی بسیار متفاوت است.

رانندگی در فصل زمستان با رانندگی در تمامی فصول فرق دارد و باید در این فصل از تایرهای مخصوص استفاده کرد . استفاده از تایر زمستانی، در برف و یخ موجب رانندگی ایمن و حرکت راحت‌تر خودرو می‌شود.

برخی به اشتباه فکر می‌کنند لاستیک‌های خودرو مناسب برای رانندگی در چهار فصل می‌باشند اما ایت فکر، تصوری غلط است. لاستیک‌های مخصوص زمستان با سایر لاستیک‌ها تفاوت دارند.

وقتی صحبت از لاستیک‌ زمستانی می‌شود اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند، لاستیک‌های میخ‌دار است. اما برای شرایط آب و هوایی که ما در آن زندگی می‌کنیم این نوع لاستیک بدترین نوع آن است. چرا که این تایرها مناسب مکانی است که در آن برف و باران دائمی وجود داشته باشد. نه اینکه یک روز برف و روز بعد آفتاب باشد. این تغییراتی که در هوا بوحود می‌آید بدان معنی است که رانندگی کردن با تایرهای میخ‌دار، در یک روز برفی خوب و در روز آفتابی، امکان سر خوردن حتی بر روی آسفالت نیز وجود دارد. علاوه بر آن به آسفالت‌های خیابان آسیب وارد می‌کنند.

در ادامه توضیحاتی راجع به تایر زمستانی وجود دارد.

 

لاستیک زمستانی

 

لاستیک زمستانی چیست؟

لاستیک‌ زمستانی اولین بار در جنگ جهانی دوم توسط نظامیان استفاده شد و امروزه تبدیل به یکی از محبوب‌ترین لوازم جانبی خودروها در سراسر دنیا شده است. متاسفانه هر ساله با شروع برف و باران در فصل زمستان، میزان تصادفات جاده‌ای به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.

دلیل اصلی این موضوع کاهش اصطکاک میان تایر خودرو و سطح زمین است. با بهره‌گیری از لوازم مناسب فصل سرما مانند تایر زمستانی می‌توان از وقوع بسیاری از تصادفات در فصول سرد سال جلوگیری کرد.

همانطور که گفته شد، در فصول سرد سال میزان برخورد بین تایر‌ها و سطح جاده به شدت کاهش می‌یابد و همین موضوع باعث ایجاد لغزندگی در زمان رانندگی می‌شود.

 

وظیفه‌ی آج لاستیک‌ها چیست؟

شیارهای موجود بر روی لاستیک را آج می‌نامند و وظیفه‌ی اصلی آن‌ها افزایش نیروی اصطکاک میان خودرو و سطح جاده است. در لاستیک‌ زمستانی فواصل میان این شیار‌ها افزایش پیدا می‌کند که باعث افزایش میزان برخورد تایر‌ها با سطح جاده می‌شود. هرچه تایر‌ها سطح بیشتری برای تماس با سطح جاده داشته باشند، نیروی اصطکاک میان خودرو و جاده بیشتر می‌شود.

نیروی اصطکاک تنها دلیلی است که باعث می‌شود تایر‌ها بر روی سطوح جاده لیز نخورند و از بوجود آمدن پدیده هیدروپلنینگ ( HydroPlaning ) جلوگیری می‌کند. هیدروپلنینگ زمانی رخ می‌دهد که حجم زیادی آب در جلو لاستیک اتومبیل شما جمع شود و در زمان حرکت این حجم به شکل یک لایه‌ی لغزنده به زیر لاستیک اتومبیل نفوذ کند و باعث ایجاد یک لایه مایع میان لاستیک خودرو و سطح جاده می‌شود.

لاستیک‌ زمستانی با داشتن آج یا همان شیار‌های بزرگ‌تر، راحت‌تر از لاستیک‌های معمولی می‌توانند از میان برف، یخ یا حتی لایه‌های آب باران، به سطح جاده برسند. نفوذ بیشتر آج‌های لاستیک‌های زمستانی باعث می‌شود میزان سطح برخورد گسترده‌تر شود و اصطکاک و کشش اتومبیل نسبت به جاده به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند. از همین رو بهتر است قبل از خرید تایر زمستانی، به شیار‌ها و آج‌های آن‌ها به خوبی توجه شود.

 

تایر زمستانی

 

تفاوت لاستیک زمستانی با لاستیک معمولی چیست؟

اولین موضوعی که می‌بایست در مورد لاستیک زمستانی بدانید، این است که این تایر‌ها برای دمای زیر ۷ درجه سانتی‌گراد طراحی شده‌اند؛ از همین سو کاربری آن‌ها تفاوت زیادی با لاستیک‌های معمولی دارد. از مهم‌ترین تفاوت‌های لاستیک‌ زمستانی با دیگر نمونه‌ها، می‌توان به فرم مواد بکار رفته درساخت آن‌ها اشاره کرد.

لاستیک‌های زمستانی بر اساس نوع نیاز کاربران طراحی می‌شود و قطعا نمی‌توان انتظار داشت تمام لاستیک‌های زمستانی مانند همدیگر باشند.این تایر‌ها معمولا از سه تا پنج لایه تشکیل شده‌اند و بدنه بسیار ضخیم‌تری نسبت به لاستیک‌ معمولی دارند. این نوع ساختار در تایر زمستانی، باعث می‌شود این قطعات در برابر نوسانات دما مقاوم‌تر عمل کنند.

بسیاری از این تایر‌ها برای دما‌های زیر ۲۰ درجه سانتی‌گراد طراحی شده‌اند؛ از همین سو متفاوت بودن فرم و متریال استفاده شده در ساختار آن‌ها دور از ذهن نیست. دیگر تفاوت این لاستیک‌ها بافت روی آن‌ها است که بسیار چسبنده‌تر از بافت روی تایر‌های معمولی هستند؛ از همین سو باعث می‌شوند میزان خط ترمز خودرو در جاده‌های لغزنده به شدت کاهش پیدا کند.

 

آج لاستیک زمستانی

 

مزایا لاستیک زمستانی:

  • این لاستیک‌ها دارای شیارهای عمیق‌تری هستند که باعث می‌شود برف را از سطح تایرها دور کند.
  • در آب و هوای نامساعد چسبندگی بشتری بین لاستیک و جاده ایجاد می‌کنند.
  • این تایرها چسبندگی لازم برای هر چهار چرخ و در نتیجه شتابگیری خودرو را فراهم می‌کنند.
  • لاستیک های زمستانی طوری ساخته شده‌اند که در شرایط سرد زمستانی همچنان نرم مانده و زمین را بچسبند.
  • لغزندگی در جاده‌ها را کاهش می‌دهند.

 

معایب تایر زمستانی:

  • تایرهای زمستانی نسبت به سایر تایر ها از قیمت بالاتری برخوردارند.
  • استفاده از تایرهای مخصوص زمستان به علت اصطکاک بیشتر سبب کاهش توانایی های شتابگیری و حداکثر سرعت خودرو می‌شود.
  • به علت افزایش تماس با سطح زمین و بالاتر بردن میزان اصطکاک در تایرهای مخصوص زمستان ، مصرف سوخت افزایش می یابد.صدای تولیدی تایرهای مخصوص زمستان در هنگام حرکت بسیار بیشتر از تایر های چهار فصل است.
  • تایر زمستانی به دلیل تکنولوژی متفاوت در ساخت و سطح تماس و اصطکاک بیشتر با مسیر جاده، سریعتر از تایرهای چهار فصل خورده می شوند.

 

همه‌ی این موضوعات باعث می‌شود تاثیر منفی بر روی طول عمر لاستیک‌ها بگذارد که بهتر است برای جلوگیری از این مشکلات از اسپری محافظ لاستیک استفاده کنیم.

 

6 نظرات
  1. مهدی کاظمی می گوید

    برای مسافرت مخصوصا تو برف علاوه بر زنجیر چرخ این لاستیک ها هم لازمه

  2. سهراب صانعی می گوید

    خیلی کاربردیه و به نظرم هرکسی بهتره برای امنیت سفرش تو فصل سرد هزینه کنه

  3. آرمان حقیقی می گوید

    آج لاستیک تو برف خیلی مهمه، اگر لاستیک آج درست داشته باشه ماشین لیز نمیخوره

  4. محمد رفیعی می گوید

    به نظرم هزینه اضافه اس واسه شهرای سردسیر مناسبه بیشتر

  5. علی نورمندی می گوید

    لیز خوردن ماشین تو جاده رو خیلی کم میکنه

  6. سیامک تقوی می گوید

    همین که آدم با عوض کردن لاستیکش در زمستان، موقع رانندگی احساس امنیت داره خیلی خوبه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × پنج =