صفر شدن تعرفه گمرکی واردات خودروهای هیبریدی

تعرفه گمرکی واردات خودروهای هیبریدی در شرایط ممنوعیت واردات، صفر شد.

روز گذشته، نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند که واردات خودروهای هیبریدی و تمام برقی تا زمان تولید آنها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف باشند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یک شنبه مواد ۴ و ۵ طرح ساماندهی صنعت خودرو را تصویب نمودند. طبق ماده ۴ واردات خودروهای هیبریدی و تمام برقی تا زمان تولید آنها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف هستند.

دولت موظف است زمینه تولید داخل خودروهای مذکور را ظرف مدت پنج سال فراهم آورد. هزینه‌های مالی ناشی از اجرای این ماده از محل درآمدهای ناشی از اجرای حکم تبصره ذیل ماده ۳ این قانون تأمین می  گردد.

طبق مصوبه مجلس در ماده ۵، وزارت صنعت، معدن و تجارت با رعایت مواد ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب ۱۶/ ۱۱/ ۱۳۹۰ مکلف است در افق سند چشم انداز ۲۰ ساله بسترهای لازم را برای ورود فناوری‌های جدید و مستقل تولید خودرو با همکاری شرکت‌های معتبر خوردوسازی جهان و یا به صورت سرمایه گذاری مشترک با شرکت‌های فعال موجود فراهم سازد.

آئین نامه اجرایی این ماده ظرف مدت ۳ ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری اتاق‌ها و انجمن‌های تخصصی تولید ذیربط تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

این در حالیست در آخرین روز خرداد ماه سال گذشته، واردات خودرو به طور برق آسا و ناگهانی ممنوع اعلام شد. ممنوعیتی که تا امروز ادامه پیدا کرده است و باعث بیکار شدن چندین هزار نفر و برهم خوردن نظم بازار شده است.
‏‌‎از سوی دیگر چندی پیش، سید مهدی نیازی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات تاکید کرد: به هیچ عنوان واردات خودرو در سال ٩٨ در دستور کار قرار ندارد. بنابراین در چنین شرایطی کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و خودروهای تمام برقی عملا دردی را از کسی دوا نمی کند.

البته از سال ۹۷ نزدیک به ۱۵هزار دستگاه خودرو در گمرکات باقی مانده و ورودشان به کشور ممنوع شده است. این ١۵هزار خودرو در گمرکات خاک می‌خورد، درحالی‌که با محاسبه نرخ ارز روز حدود ۸ هزار میلیارد تومان خودرو در گمرک حبس شده که همه آن‌ها متعلق به مردم است.»

به گفته نیازی، بیش از ۵ هزار خودروهای دپو شده در گمرک تا کنون ثبت سفارش شده‌اند که در مراحل مختلف این پروسه قرار دارند و از نظر وزارت صنعت مشکلی برای ترخیص ندارند. همچنین نیازی در پایان تاکید کرد به هیچ عنوان برنامه ای برای واردات خودرو در دستور کار نیست و واردات خودرو کماکان ممنوع می باشد.
اکنون اشتغال در این بخش از ۱۵ هزار نفر به کمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است. همچنین ۱۵ هزار نفر مشتری به مدت بیش از یک ‎سال ‎و نیم است که معطل دریافت خودروهایشان هستند. این در حالی است که خودروهای یاد شده زیر آفتاب، باد و باران در گمرکات در حال از بین رفتن می باشند.

5 نظرات
  1. عزیزی می گوید

    هیچی دیگه دوروز دیگه سایپا و ایرانخودرو هم برای رقابت میخوان فرغون برقی بسازن…

  2. فرمانی می گوید

    تعرفه گمرک هیبریدی هارو صفر کردن بعد از طرف دیگه واردات خودرو رو ممنوع کردن

  3. ترابی می گوید

    اینا خودروی بنزینی درست و حسابی تولید نمیتونن بکنن حالا میخوان هیبریدی بسازن؟

  4. سمیعی می گوید

    اینا پرتن یا مارو پرت فرض میکنن؟؟وارداتش رو ممنوع کردن الان تعرفه وارداتش رو صفر کردن؟؟؟

  5. رامتین می گوید

    این دروغو که میگید راسته؟?

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + هشت =