دانشگاه علم و صنعت از خودروی برقی یاس رونمایی کرد

دانشگاه علم و صنعت از خودروی برقی یاس رونمایی کرد

نمونه مفهومی اولین خودرو برقی تولید شده در دانشگاه علم و صنعت ایران به نام «یاس» رونمایی شد. این خودرو در حالی رونمایی شد که قرار بود خودرو دیگری (یوز) با حمایت مرکز پژوهش های ریاست جمهوری به تولید انبوه برسد اما ظاهرا این پروژه حالا در پیچ و خم صدور مجوز های تولید انبوه قرار گرفته است.
فاز طراحی “یاس”، خودروی الکتریکی شهری طراحی شده توسط پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت به پایان رسیده و آماده ساخت نمونه و تولید است.

غلامرضا مولایی منش دبیر اولین همایش بین‌المللی قوای محرکه نوین معتقد است این خودرو برای حمل و نقل شهری مناسب است که ظرفیت دو سرنشین را دارد و راهکار مناسبی برای کاهش ترافیک و آلودگی شهری به شمار می رود. این خودرو دارای حداکثر سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت بوده و با یک بار شارژ باتری قادر به پیمودن ۱۰۰ کیلومتر است.

قابلیت پیمایش شیب خودرو برقی یاس ۱۵ درصد به طور متوسط تعیین شده است. ارتفاع خودرو تا زمین نیز با توجه به پستی و بلندی های شهر تهران محاسبه شده است. اما قابلیت شماره گذاری و مشخصات ایمنی آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. بدنه خودرو نیز به صورت سازه فضایی است که در پوشش آن از کامپوزیت استفاده شده است.

اندازه و ابعاد یاس بین خودرو معمولی و موتور سیکلت است و براساس ادعای طراحان، سه دستگاه از خودرو برقی یاس را می توان در فضای پارک استاندارد یک خودرو معمولی پارک کرد.

در این خودرو امکان استفاده از هر دو نوع باتری سرب اسیدی و لیتیوم یونی فراهم  شده و شارژ آن نیز بسیار آسان است. این خودرو دارای آداپتور مخصوصی است و می توان در پارکینگ خانه آن را شارژ کرد. همچنین راننده می تواند با مراجعه به ایستگاه هایی که در شهرداری ها تعیین می شود، باتری خالی را تحویل داده و باتری شارژ شده را تحویل بگیرد.

مراسم رونمایی از یاس با حضور «یکه زارع» مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، «ذاکری» رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران، «منطقی» رئیس ستاد حمل و  نقل پیشرفته کشور، برخی مدیران ارشد صنعت خودروی کشور، تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور و دانشگاه های برتر آمریکا و کانادا در پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شده است اما هنوز اطلاعات و تصاویر تکمیلی چندانی در مورد این خودرو انتشار نیافته و حتی نسخه تولید انبوه یاس نیز دارای قیمت معینی نیست.

5 نظرات
  1. زمانی می گوید

    امیدواریم که به مرحله تولید برسه چون شهرمون بشدت به این خودروها نیاز داره

  2. رضایی پور می گوید

    نوشته حداکثر سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت، بعید میدونم ایرانیا از اینا سوار بشن، چون ایرانی جماعت دوست داره فقط گاز بده و بوق بزنه پشت فرمون

  3. آرش می گوید

    قطعا این خودرو در مرحله رونمایی میمونه و ارتقا هم پیدا نمیکنه، چون به عنوان یک دانشجو میدونم که هیچ گونه حمایت مالی ازین طرحا نمیشه و اگرم بشه مبلغش انقدر کمه که پشیمون میشی از صرف کردن وقت، ولی مثلا بگن فلان جا مسجد نیاز داره یا برای ساخت مقبره و امام زاده بودجه میخوایم، تیلیاردی بودجه اختصاص میدن تا مثلا امام زاده بیژن ساخته بشه….

  4. D.M می گوید

    ای کاش بجای تولید پراید و خانواده پراید، یکم تمرکز بشه روی تولید این خودروهای برقی که بنظرم واقعا نیازه زیاد تولید بشن

  5. اصلانی می گوید

    فکر کنم از لحاظ ایمنی، یه چیزی تو مایه های پراید و شاید حتی کمترم باشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + دوازده =