با عوامل تهدید کننده رنگ بدنه خودرو آشنا شوید!

بررسی عوامل تهدید کننده رنگ بدنه خودرو و راهکار آن!

بسیاری از افرادی که خودروی صفر می‌خرند، بر این باورند که خودرویشان در حال حاضر نیاز به محافظت و مراقبتی ندارد. این طرز فکر کاملاً اشتباه است. قطعا برای خرید خودرویی نو مبلغ زیادی پول پرداخته شده است؛ اما با عدم توجه و مراقبت از آن، پس از مدت کوتاهی خودروی شما دیگر نو به نظر نمی‌آید. برای اینکه رنگ بدنه خودرو درخشانی و زیبایی خود را تا مدت‌ها حفظ نماید، باید از رنگ بدنه خودرو به بهترین شکل مراقبت کنید. برای این کار ابتدا باید عوامل مخرب رنگ بدنه خودرو را شناخته و سپس اقدامات لازم جهت محافظت از آن را انجام داد. در این مقاله ما به طور تخصصی به این مبحث می‌پردازیم و شما را در مراقبت و نگهداری هر چه بهتر از خودرویتان همراهی می‌کنیم.

عوامل تهدید کننده رنگ بدنه خودرو

عوامل بسیاری است که می تواند به رنگ بدنه خودرو آسیب برساند، که اغلب اهمیتی به آن نمی‌دهند؛ در ادامه آن ها را بررسی می‌نماییم.

 

  • اشعه uv یا ماورای بنفش خورشید

مخرب ترین عامل در خودروهای امروزی که دارای پوشش کیلر براق روی رنگ می‌باشند، اشعه ماورای بنفش است. اشعه uv یا ماورای بنفش که از تابش مستقیم نور خورشید ناشی می‌شود، این لایه شفاف را تخریب و زرد می‌کند که به این پدیده آفتاب سوختگی می‌گوییم.

◄ راهکار: هرگز به مدت طولانی خودرو را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید. سعی نمایید که در محل مسقف و یا سایه پارک نمایید. برای محافظت از رنگ بدنه خودرو از پوشش‌های محافظت استفاده نمایید. بهترین پوشش محافظ خودرو، نانو سرامیک می‌باشد. البته قابل ذکر است که نور خورشید داشبورد و روکش‌های چرمی داخل خودرو را نیز تخریب می‌نماید که برای آن بهتر است از نورگیر شیشه، شیشه دودی و پوشش‌های محافظ سطوح داخلی خودرو استفاده نمود.

نانو سرامیک بدنه خودرو

قیمت و خرید نانو سرامیک بدنه خودرو

 

  • باران اسیدی

حتما شما نیز مشاهده کرده اید که پس از بارش باران، لکه هایی روی بدنه خودرو و شیشه باقی می ماند. این لکه ها همان باران های اسیدی هستند. ورود آلاینده ها به هوا موجب ایجاد باران های اسیدی می گردد. آلودگی هایی نظیر دود کارخانه ها، دود اگزوز ماشین ها و … پس از وارد شدن به هوا به قطرات باران چسبیده و هنگامی که باران می بارد، همراه با آن به زمین فرود می آیند. این باران، همانطور که از نامش پیداست، دارای خاصیت اسیدی است. البته این خاصیت اسیدی در فصل پاییز بیشتر است. باران اسیدی می تواند در گذر زمان رنگ خودرو را از بین برده و تاثیرات مخرب بگذارد.

◄ راهکار: برای جلوگیری از آسیب‌های باران اسیدی توصیه می شود که اتومبیل تان را بعد از باران در اولین فرصت بشویید. پوشش محافظ نیز با خاصیت دافعه از آسیب به بدنه جلوگیری می‌نماید.

 

  • استفاده از شوینده های نامناسب

استفاده از مایع ظرفشویی یا پودر لباس‌شویی برای شستن ماشین، می تواند به بدنه خودرو آسیب بزند. این شوینده‌های خانگی، چربی زدای‌های بسیار قوی هستند که سبب خشک و ترک خوردن رنگ بدنه خودرو می‌شوند. ضمناً PH این شوینده ها برای رنگ بدنه ماشین مناسب نیست.

◄ راهکار: برای شستشوی خودرو از شامپو مخصوص بدنه خودرو استفاده نمایید. در صورتی که برای خودرویتان از پوشش محافظ استفاده نموده‌اید، شامپو با PH خنثی مناسب‌ترین هست.

car-shampoo

قیمت و خرید شامپو بدنه خودرو

 

  • استفاده از واکس و پولیش نامناسب

برخی از واکس ها و پولیش ها استاندارد های لازم برای محافظت از رنگ بدنه خودرو را ندارند. گاهی در ترکیبات بولیش و واکس از سلیکون استفاده می شود که به مرور زمان رنگ بدنه خودرو را زرد می‌کنند. انجام پولیشکاری نیز نیاز به آموزش صحیح اجرای پولیش دارد و گاهی پولیشکارانی که دانش اجرای صحیح کار دیتیلینگ را ندارند و بصورت سنتی فعالیت می کنند؛ با استفاده از ورق سنباده، ضخامت زیادی از رنگ خودرو را از بین برده و خسارت غیر قابل بازگشتی به خودرو وارد می کنند.

◄ راهکار: در انتخاب پولیش و واکس های بدنه خودرو با متخصص و کارشناس مشورت کنید. همچنین بهترین کار استفاده از محصولات مربوط به واکس و پولیش معتبر در سایت گنجی پخش است.

دستگاه پولیش چرخشی روتاری

قیمت و خرید مواد پولیش

  • صمغ و شیره درختان

حتما برایتان پیش آمده است که برای پارک خودرو در سایه، زیر درخت آن را گذاشته‌اید. غافل از اینکه شیره درخت بر روی بدنه ماشین می‌ریزد و اینکار آسیب زیادی به کیلر ماشین وارد نموده و حتی ممکن است ماندگار شود.

◄ راهکار: از پارک کردن خودرو حتی برای زمان کوتاه، زیر درخت خودداری نمایید. در صورتیکه، خودرویتان به صمغ درخت آلوده شده است، حتما در اولین فرصت آن را بشویید. پوشش‌های محافظ اغلب قابلیت محافظت از رنگ بدنه خودرو در برابر صمغ درختان را دارند.

 

  • فضولات پرندگان و آثار حشرات

فضولات پرندگان و آثار حشرات بر روی هر خودرویی ممکن است باشد. این عوامل در صورت عدم پاک کردن سریع، از روی بدنه به سختی پاک می‌شوند و یا حتی گاهاً ماندگار نیز می‌شوند. فضله پرندگان به دلیل خاصیت قلیایی به داخل کیلر رنگ نفوذ کرده و آن را تخریب می‌نماید.

◄ راهکار: استفاده از پوشش محافظ بدنه خودرو یکی از راهکارهایی است که مانع از آسیب شدید این عوامل بر روی بدنه خودرو می‌شود. اما در هر صورت سعی کنید در صورت وجود آلودگی، به سرعت آن را تمیز نمایید.

  • اکسیداسیون

اکسیژن عامل اصلی اکسیداسیون سطوح مختلف است. بعضی به اشتباه فکر می‌کنند اکسیژن فقط سبب زنگ زدگی سطوح فلزی می‌شود. در حالی که تمام سطوح در اثر اکسیژن موجود در هوا اکسید شده و به مرور رنگشان ماتو و کدر می‌شود.

◄ راهکار: پوشش‌های محافظ بهترین راهکار پیشگیری ازین عوامل است. البته در شهرهای شرجی و با رطوبت بالا، بهتر است سریعتر این پوشش‌ها تمدید شوند.

car oxidation

  • آلودگی‌های چسبنده

آلودگی‌هایی از قبیل قیر، آدامس و … به هر دلیل ممکن است بر رو بدنه خودرو بچسبند. این عوامل می‌توانند کیلر رنگ بدنه خودرو را تخریب نمایند.

◄ راهکار: در صورت ایجاد آلودگی، با اسپری مخصوص پاک کردن آن عامل، سطح را عاری از آلودگی نمایید. تاخیر در پاک کردن، ماندگار شدن آن را به دنبال دارد.

 

  • ذرات خاک و شن

ممکن است با رانندگی در جاده و خیابان‌های خاکی و یا سایر عوامل، ذرات سنگی کوچک به سمت بدنه و شیشه ماشین پرتاب شوند و آسیبب وارد نمایند.

◄ راهکار: تا جای ممکن از رانندگی در امکان پر خطر خودداری نمایید.

 

 

نکات مراقبت از رنگ بدنه خودرو

– هرگز ازدستمال و اسفنج مشترک برای شستشو و تمیز کردن چرخ و بدنه ماشین، استفاده ننمایید.

-هنگام شستشوی ماشین از اسفنج و دستکش شستشو استفاده نمایید، زیرا این محصولات مخصوص بدنه خودرو بوده و آسیبی به آن نمی‌رسانند.

-حتما از شامپو مخصوص بدنه خودرو استفاده نمایید، تا آسیبی به سطح بدنه خودرو وارد نشود.

-به هنگام تمیز کردن نقاط با دسترسی سخت، از برس و فرچه‌های دیتیلینگ و صفرشویی استفاده نمایید.

detailing brush

-شست و شو را حتی المقدور در فضای بسته و به دور از تابش نور خورشید انجام بدهید . چرا که نور خورشید باعث تبخیر سریع آب از سطح خودرو می شود و املاح آب روی بدنهخودرو باقی مانده و سبب لک شدن آن می‌شود.

-پس از شست و شوی خودرو، بلافاصله آن را خشک کنید . برای این کار از دستمال‌های میکروفایبر خشک کن استفاده کنید.

دستمال و حوله مایکروفایبر خشک کن

-بعد از شستن بدنه خودرو با شوینده، تمام سطح خودرو را با آب بشویید تا اثری از مواد شوینده روی بدنه خودرو نماند.

-پس از خشک کردن ماشین، در صورت نیاز پوشش محافظ همچون واکس را تمدید نمایید. این عمل برای زدودن اکسیدها و براق کردن بدنه خودرو مناسب است.

-از کیفیت خدمات کارواشی که ماشین خود را به آن جا می‌برید، اطمینان حاصل کنید.  چرا که بخش عمده ای از آسیب هایی که به رنگ بدنه خودرو وارد می شود، در اثر عوامل فیزیکی است.

با پیشرفت تکنولوژی خودروسازان سعی دارند که از رنگ های پیشرفته تر و مقاوم تر در بدنه خودرو استفاده کنند تا در برابر آسیب ها و عوامل مخرب مقاوم باشد. ولی با این حال انجام دادن نکات بالا منجر به افزایش طول عمر رنگ بدنه خودرو در بلند مدت می شود. از این که تا انتهای مقاله همراه گنجی پخش بودید، سپاسگزاریم. با نظرات خود تیم تولید محتوا ما را در ارائه بهترین آموزش ها و مقالات یاری نمایید.

جهت مشاهده محصولات لاین خودرو به سایت گنجی پخش مراجعه نمایید و یا در اینستاگرام و یا تلگرام ما عضو شوید.

 

سوالات متداول پیرامون عوامل تهدید کننده رنگ بدنه خودرو

آیا از خودرو صفر نیز باید مراقبت نمود؟

بله، خودروی صفر نیز در برابر عوامل محیطی آسیب می‌بیند.

آیا از شوینده خانگی می‌توان برای شستشوی خودرو استفاده نمود؟

خیر، شوینده خانگی سبب ترک خوردن رنگ می‌شود.

آیا بدنه خودرو با شامپو ماشین نیز آسیب می‌بیند؟

خیر، این شامپوها مخصوص خودرو هست، اما بهتر است که از شامپو PH خنثی استفاده شود.

آیا اکسیداسیون فقط به بدنه فلز آسیب می‌زند؟

خیر، اکسیداسیون به تمام سطوح ماشین از جمله بدنه، چراغ، داشبورد و … آسیب زده و سبب مات شدگی آن می‌شود.

راهکار مراقبت از بدنه ماشین در برابر نور خورشید چیست؟

پارک خودرو در محل مسقف ، استفاده از چادر و سایه‌بان، استفاده از پوشش‌های محافظ بدنه خودرو

3 نظرات
  1. هادی اکبری می گوید

    چندتا موردم من اضافه میکنم به مقاله شما که میتونه آسیب برسونه به رنگ بدنه مثل نمک و آلودگی جاده، فضولات پرنده، خط و خش ناشی از برخورد جسم یا شاخ و برگ درختا به بدنه که به نظرم و طبق تجربه ای که از ماشین خودم دارم یه پوشش سرامیک میتونه خیلی موثر باشه در حفاظت از بدنه مقابل این عوامل

  2. موسی پور می گوید

    یه عاملم من اضافه میکنم اونم همسایه توی کوچمون هست، هر سری که رد میشه یه خط میندازه تو ماشین بنده و میره

  3. saeid می گوید

    برای جلا دادن رنگ ماشین و محافظت در برابر نور خورشید و برف و بارون از روغن محافظ ویلوکسا استفاده کردم. ماشین داره برق میزنه از درخشندگی و آب و بارون کمتر روی بدنه میمونه و خیلی راحت تمیز میشه. یک محصول دیگه هم داشت برای قسمت های چرمی و پلاستیکی مثل روکش صندلی چرم و سپر و داشبورد که برای کیف چرم هم قبل استفاده بود. خیلی عالیه. اگه دوست داشتین یه سر به پیجش بزنید. الان فروش ویژه گذاشته. قیمتش از باراز خیلی خیلی کمتره.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 8 =