10 باور رایج غلط در مورد کولر خودرو!

در این مقاله به تمام سوالات شما در مورد سیستم خنک کننده ماشین پاسخ می‌دهیم!

با فرا رسیدن فصل تابستان و گرم شدن هوا، سیستم کولر به یکی از دغدغه‌های کاربران خودرو تبدیل می‌شود. حتما برایتان سوال پیش می‌آید که چرا کولر به خوبی خنک نمی‌کند؟ چه زمانی کولر را روشن کنیم؟ آیا سرعت ماشین را کاهش می‌دهد؟ آیا به موتور ماشین آسیب می‌زند؟ و هزاران سوال دیگر که همواره ذهن شما را در گیر خود می‌کند. در این مقاله ما به اصلاح باورهای رایج غلط در مورد کولر خودرو پرداخته و به سوالات شما پاسخ می‌دهیم!

 

10 باور رایج غلط در مورد کولر خودرو

 

1.کولر به ماشینم فشار زیاد وارد می‌کند!

به طور کلی قدرت موتور ماشین در خودروهای ضعیف و کمتر از 6 سیلندر، در هنگام روشن کردن کولر کاسته می‌شود. (اکثر خودروهای رایج در ایران همچون پراید، پژو پارس،206 و 405، رنو ال 90 دارای 4 سیلندر می‌باشند) اما در فصول گرم به خصوص در ساعاتی از ظهر، گرما به قدری زیاد است که ممکن است سبب گرما زدگی و سرگیجه راننده و سرنشینان شود، پس استفاده از کولر ضروری است. بدین منظور بهتر است کولر را روشن کرده اما سرعت ماشین را کاهش دهید. سرعت بالا هم به موتور ماشین فشار می‌آورد و هم منجر به افزایش مصرف سوخت می‌شود.

 

افزایش مصرف سوخت با استفاده کولر ماشین

2.کولر مصرف بنزین ماشینم را دو برابر می‌کند!

درست است که روشن بودن کولر، مصرف بنزین را افزایش می‌دهد اما این 1-2 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر می‌باشد! پس اصلا نمی‌تواند توجیه اقتصادی مناسب برای عدم استفاده از سیستم خنک کننده ماشین باشد.

 

3.کولر ماشین ایرانی برای استفاده نیست!

خیلی از کاربران خودروهای ایرانی از روشن کردن کولر با دلایل مختلف همچون مصرف بنزین، ضعف موتور و … خودداری می‌کنند. اولین مهمترین دلیلی که هر کسی بخاطر آن کولر را باید روشن کند، جلوگیری از گرما زدگی در شهرهای گرم است. دومین دلیلی که می‌تواند مانع پایین دادن شیشه‌ها باشد، سر و صدای زیاد بیرون است. علاوه بر همه اینها وقتی شما مسافت زیاد با سرعت بالا طی می‌کنید، اگر شیشه ماشن پایین باشد، سبب گرفتگی گوش نیز می‌شود. تمام اینها دلیل است که شما را مجبور به استفاده کولر در هوای بسیار گرم می‌کند.

 

 

4.روشن بودن کولر، آمپر آب ماشین را بالا می‌برد!

درست است که استفاده از کولر باری بر روی موتور تحمیل می‌کند اما در آن حد نیست که باعث افزایش غیرقابل کنترل دمای موتور و بالا رفتن آمپر آب شود. در این شرایط نیز سیستم خنک‌کننده خودرو باید بتواند همچنان موتور را خنک کند، حتی اگر ماشین شما ضعیف باشد. اما اگر به هر دلیلی به این مشکل برخوردید برای رفع آن باید  رادیاتور و فن خنک‌کننده را کنترل نمایید. ممکن است رادیاتور کثیف باشد و نتواند گرما را دفع نماید. برای رفع آن رادیاتور و مجاری آن باز شده و شسته می‌شود. گاهی فن خودرو نمی‌تواند به درستی هوا را بدمد. همچنین سوختن رله فن باعث از کار افتادن فن می‌شود. پس حتما فن ماشین را چک نمایید و از کارکرد صحیح آن مطمئن شوید.

به طور کلی توصیه می‌شود سیستم خنک کاری خودرو را قبل از راه‌اندازی و استفاده، به خصوص در خودروهای ارزان قیمت که چند سال از تولیدشان می‌گذرد، کنترل شود. البته در برخی از خودروها که مدتی از شارژ گاز کولر آنها گذشته است، کم و خالی شدن گاز کولر بسیار شایع است. در این شرایط باید گاز کولر شارژ شود.

 

car air conditioner

5.خودم می‌توانم گاز کولر ماشین را شارژ نمایم!

گاز کولر ماشین، گاز فریون هست که ماده‌ای بسیار سمی می‌باشد. پس هرگز خود اقدام به شارژ گاز کولر نکنید و این کار را به مکانیک بسپارید. اگر کولر اتومبیلتان خنک کار می‌کند اما به تدریج هوایش گرم و مرطوب می‌شود، ایراد از ترموستات کولر است و نیاز به رگلاژ دوباره دارد.

 

 

6.کولر ماشین عمر باتری آن را می‌کاهد!

اگر سیستم برقی ماشین شما به درستی کار می‌کند، کولر ماشین بار اضافی به باتری تحمیل نخواهد کرد. کلاچ کمپرسور کولر، زمان کار کردن موتور داخلی به انرژی الکتریکی بیشتری نیاز دارد که در این حالت، خودرو کمی سوخت بیشتری استفاده می‌کند.

 

 

7.کولر را یکسره روشن بگذار!

در ترافیک زیاد یا رانندگی در سربالایی بهتر است کولر را یا خاموش کنید و یا از درجات کم آن استفاده کنید.  البته این شرایط برای ماشینهای کمتر از 6 سیلندر هست. زیرا در این ماشین‌ها در شرایط ذکر شده موتور تحت فشار قرار می‌گیرد و استفاده طولانی از کولر به هر دو آسیب زده و منجر به افزایش مصرف سوخت می‌گردد. همچنین قابل ذکر است که اگر دور موتور بالا است، کلاچ بگیرید سپس کولر را روشن کنید.

 

 

8.روشن بودن کولر و پایین‌بودن شیشه‌های ماشین همزمان، بهتر ماشین را خنک می‌کند!

زمانی که همزمان کولر ماشین روشن است و شیشه‌ها پایین، هوای خنک به سرعت از ماشین خارج می‌شود، مهمترین دلیلی که نباید این کار را انجام داد، افزایش مصرف سوخت است. بله شاید باورتان نشود که وقتی پنجره باز است فشار بیشتری به کولر وارد می‌شود و مصرف ماشین افزایش پیدا می‌کند. اما بعضی افراد همچون بیماران سینوزیتی با باد مستقیم کولر مریض می‌شوند، توصیه ما برای این عزیزان باز خیلی کم شیشه سمت خود شخص می‌باشد.

 

 

9.همین که سوار ماشین شدی، کولر را روشن کن!

در صورتی که خودروی شما در مکان گرم و روباز پارک شده است، بعد از سوار شدن و روشن کردن ماشین، اول از همه شیشه‌های ماشین را پایین بکشید تا هوای داخل ماشین عوض شود. دلیل انجام این کار این است که سطوحی همچون داشبورد، صندلی و سیتم تهویه ماشین از خود گاز بنزن متصاعد می کنند. این گاز بسیار خطرناک است و موجب به وجود آمدن مشکلات زیادی در جسم ما می‌شود. بعد از سوار شدن در صورتی که داخل ماشین گرم است، اجازه دهید این گاز از پنجره خارج شود و آن را تنفس نکنید.

 

تعویض فیلتر کولر

10.باد کولر خودش دریچه را از گرد و غبار و کثیفی پاکسازی می‌کند!

یکی از مهمترین بخش‌های تمیز کردن که اغلب اهمیت نمی‌دهند، دریچه‌های کولر است. کولر خودرو فضایی مناسب برای رشد باکتری‌ و قارچ‌ است. پس بدین منظور سه راهکار زیر همواره به یاد داشته باشید:

1-به موقع فیلتر سیستم تهویه هوا را تعویض نمایید. اینکار به خصوص به افرادی که بیماری تنفسی و پوستی دارند، توصیه می‌شود.

2-همیشه دریچه کولر را تمیز نمایید. برای اینکار می‌توانید از برس دیتیلینگ کمک بگیرید.

3-دریچه کولر را ضدعفونی نمایید. برای اینکار از اسپری آنتی باکتریال استفاده نمایید.

قیمت و خرید برس دیتیلینگ قیمت و خرید اسپری آنتی باکتریال کولر

 

 

نکاتی درباره استفاده از کولر خودرو

تا به اینجا ما سعی کردیم باورهای رایج اشتباه را اصلاح نماییم. در ادامه تعدادی نکات مهم در مورد سیستم خنک کننده ماشین را ذکر می‌کنیم:

  • بهتر است هنگامی که قصد روشن کردن کولر خودرو را دارید، دور موتور پایین باشد این کار موجب آسیب کمتر به کلاج کمپرسور می شود. در ابتدا کولر را روی سرعت بالا بگذارید تا هوای گرم درون دریچه ها به سرعت تخلیه شده و کولر هوای مطبوع تری را از خود ساطع کند.
  • هنگامی که در حال عبور از تونل در جاده هستید، تنها در صورتی از کولر استفاده کنید که امکان ورود هوا از بیرون به داخل کابین خودرو وجود نداشته باشد و سیستم تهویه هوا را در حالت گردش داخلی هوا قرار دهید.
  • توصیه می شود ماهی یک بار به مدت سی دقیقه کولر را روشن کنید تا کمپرسور درگیر شود و گاز خنک کننده رسوب نکند.
  • در فصول سرما جهت جلوگیری از بخار کردن شیشه در صورتی که استفاده از بخاری و پایین آوردن شیشه ها تاثیری نداشت؛ روشن کردن همزمان کولر و بخاری موجب درگیر شدن کمپرسور می شود و رطوبت محیط جذب می شود و موجب از بین رفتن بخار شیشه ها می شود.
  • می‌توانید برای خوشبو کردن داخل ماشین به هنگام استفاده از کولر، از خوشبو کننده دریچه‌ای استفاده کنید.

قیمت و خرید خوشبو کننده دریچه‌ای

 

تهویه خودرو

دلایل خنک نکردن کولر!

اگر کولر روشن می‌کنید و همچنان ماشین خنک نمی‌شود، علتش می‌تواند موارد زیر باشد:

  • کمپرسور Compressor
    شل بودن تسمه و خراب بودن پمپ کولر می تواند موجب اختلال در عملکرد کمپرسور شود.
  • ترموستات
    در صورتی که ترموستات از کار بیفتد، جریان گاز و مایع درون لوله می تواند باعث سرد شدن بیش از حد که موجب یخ زدگی و یا گرم شدن بیش از حد که باعث از بین رفتن گاز کولر می شود، گردد.
  • فن
    در صورتی که فن روشن نشود، ترموستات قابلیت تشخیص دمای واقعی را ندارد و کولر را خاموش نگه می دارد.
  • آلوده بودن کندانسور Condenser
    عملیات خارج کردن گرما در صوری که کندانسور آلوده باشد و جرم گرفته باشد به خوبی انجام نمی شود.
  • تنظیم نبودن پیشرانه
    در صورتی که در پیشرانه نوسان ایجاد شود میل لنگ دچار چرخش نامنظم می شود و این امر باعث ایجاد مشکل در عملکرد کمپرسور می شود.
  • سر و صدا
    سر و صدای غیر معمول در کولر نشان می دهد اجزای آن به خوبی سرجای خود قرار نگرفته اند، که این مشکل با یک آچار کشی ساده حل می شود.
  • یخ زدگی تبخیر کننده Evaprator
    اگر تبخیرکننده دچار مشکل شود و ترموستات به خوبی کار نکند، یخ زدگی به وجود می آید. این مشکل با به وجود آمدن بوی نامطبوع در کولر قابل تشخیص می باشد.

 

سوالات متداول پیرامون سیستم خنک کننده ماشین:

آیا استفاده از کولر مصرف بنزین را افزایش می‌دهد؟

بله، اما این افزایش در حد 1 الی 2 لیتر در هر صد کیلیومتر می‌باشد.

چگونه دریچه کولر را تمیز کنیم؟

برای اینکار در فواصل زمانی منظم فیلتر را تعویض نموده و با اسپری آنتی باکتریال و برس دیتیلینگ دریچه را تمیز نمایید.

علت بوی بد کولر چیست؟

این مشکل می‌تواند در اثر یخ زدگی تبخیر کننده باشد.

آیا استفاده از کولر در عمر باتری تاثر گذار است؟

خیر، در صورت کارکرد صحیح سیستم برقی ماشین، کولر بار اضافی به باتری تحمیل نخواهد کرد.

آیا کولر به موتور ماشین فشار وارد می‌کند؟

در خودروهای زیر 6 سیلندر با استفاده کولر به ماشین فشار وارد می‌شود. البته این مشکل با عدم استفاده از کولر (یا استفاده با درجه کم) در سربالایی و یا ترافیک سنگین قابل حل است.

4 نظرات
  1. دبیری می گوید

    واسه یکی دولیتر بنزین خودتونو عذاب ندید، مصرف سوخت هر چقدرم بالا بره می ارزه به خنک شدن تو این روزای گرم

  2. شیما می گوید

    میگفتن با این سیل و بارندگی ها تابستون خنکی در پیش داریم ولی انقدر گرمه کولر ماشین هم جواب نمیده

  3. اشکان می گوید

    من ۲۰ ساله ماشینم کولرش در حد بنز کار میکنه و نیاز به تعمیرم نداشته ، نکات بسیار خوبی گفتید ، من بیشترشو رعایت میکنم

  4. عرفان می گوید

    با شارژ گاز کولر موافق نیستم، تا تموم نشده کاملا نبرید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 1 =