چالش برای اهالی پایتخت؛ دو پیشنهاد جنجالی برای جایگزینی طرح زوج و فرد تهران

اخیرا، اخباری در ارتباط با عدم کارایی طرح زوج و فرد تهران به گوش می رسد و حالا به نظر می رسد که پیشنهادات تازه ای در این رابطه مطرح شده که می تواند زندگی در تهران پرترافیک و شلوغ را گران قیمت تر یا پیچیده ترکند. بر این اساس حالا مسئولین امر قصد دارند تا با بررسی و سنجش ابعاد مختلف این پیشنهاد ها در این خصوص تصمیم گیری کنند.

جلسه کارشناسی شورای ترافیک شهر تهران با موضوع بررسی نهایی طرح‌های جایگزین زوج یا فرد با حضور رئیس پلیس راهور تهران، معاون شهردار، نماینده وزارت کشور، نماینده استانداری و مشاوران دانشگاهی شورای ترافیک برگزار شد و پیشنهاداتی در خصوص طرح زوج و فرد جدید تهران را مورد بررسی قرار دادند.

در پیشنهاد اول محدودیت تردد خودرو‌ها برحسب پلاک‌های زوج یا فرد حذف می‌شود اما هر خودرو تنها ۵۰ روز در سال به صورت رایگان می‌تواند وارد محدوده طرح زوج و فرد شود و برای بیش از آن باید عوارض بپردازد. راه حل تکمیلی برای اجرای این سهمیه، این است که به جای تعداد روز‌های مجاز در سال، مبلغ مشخصی (برای مثال۵۰۰ هزار تومان) تحت عنوان اعتبار اولیه به هر پلاک خودرو‌ اختصاص داده شود و عوارض تردد از این اعتبار کسر شود. طبعا در صورت پایان این اعتبار، صاحب خودرو باید حساب خود را شارژ و عوارض تردد را پرداخت نماید.

پیشنهاد دوم این است که سیاست تردد نوبتی در محدوده دوم ادامه می‌یابد، با این اختلاف که خودرو‌ها بر حسب پلاک سمت راست خودرو به سه دسته تقسیم می‌شوند و هر دسته دو روز در هفته مجاز به ورود به محدوده دوم خواهند بود. در این روش، خودرو‌های با رقم سمت راست پلاک ۱ تا ۳ در روز‌های شنبه و سه‌شنبه، پلاک‌های ۴ تا ۶ در روز‌های یکشنبه و چهارشنبه و پلاک‌های ۷ تا ۹ در روز‌های دوشنبه و پنجشنبه مجاز به ورود به محدوده دوم هستند و در بقیه روز‌ها برای ورود به محدوده طرح زوج و فرد باید مجوز طرح ترافیک خرید.

در هر صورت هر دو پیشنهاد نسبت به شرایط فعلی منجر به افزایش هزینه های تردد در محدوده طرح زوج و فرد برای افراد شاغل در این مناطق می شود و مدت زمان مجاز برای تردد رایگان کلیه خودروها در این محدوده از پایتخت را کاهش می دهد.

در این جلسه پورسیدآقایی معاون شهردار تهران با بیان اینکه هر دو پیشنهاد اصلی مطرح‌شده می‌تواند در محدوده طرح زوج و فرد به کاهش تعداد ورود خودرو‌ها بینجامد و ما با آن‌ها موافق هستیم، اما تصویب هریک از این دو پیشنهاد بستگی به نظر افکار عمومی، جمع بندی های کارشناسی و تاثیر احتمالی اجرای آن بر ترافیک محدوده طرح و کاهش آلایندگی هوا دارد که تحلیل هر یک از این موارد نیازمند بررسی بیشتر است.

4 نظرات
  1. mohamadian می گوید

    خیلی طرح جنجالی بود واقعا… من یکی که حسابی به وجد اومدم…..

  2. کامران53 می گوید

    تجربه نشون داده این طرحا تاثیری توی کاهش ترافیک و آلودگی نداره، چرا بیخود ما و خودشونو تو دردسر میندازن..

  3. مطیعی می گوید

    طرح خوبیه برای افزایش درآمد شهرداری

  4. آقامحمدی می گوید

    نظر افکار عمومی؟؟؟ مگه اینجا کسی حق اظهار نظرم داره؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + 15 =