خودروهای برگزیده سال ۲۰۱۸

در ابتدای سال ۲۰۱۹ نگاهی به خودروهای برگزیده سال ۲۰۱۸ خواهیم انداخت. این بار نیز فارغ از کلاس بندی های متعدد خودروهای شاخص در سال گذشته را انتخاب کردیم که حرف تازه و جدیدی در مقابل دیگر رقبای خود داشته باشند و همچنین در این سال به فروش رسیده باشند. خودروهای سال ۲۰۱۸ می تواند ترکیبی از سرعت، توجه و هیجان به ویژگی های سبز در راستای حفاظت از محیط زیست کره زمین باشد.

شیوه انتخاب خودروها در شرایط ایران

برای بسیاری از مخاطبان این سوال مطرح است که با توجه به عدم عرضه این خودروها در کشور، معیار معرفی خودروهای سال چیست و کارشناسان ما با چه معیاری خودروهای برتر را انتخاب می کنند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که کارشناسان ما با بررسی و مطالعه خودروهای مختلفی که توسط نشریات بین المللی مورد بررسی و تست قرار می گیرند، اقدام به انتخاب لیست مذکور می نمایند. بنابراین فهرست خودروهای انتخابی در واقع تلفیقی از فهرست نشریات معتبر آمریکایی، اروپایی و استرالیایی محسوب می شود و ما سعی می کنیم که برای انتخاب یا رد هر خودرو استدلال کافی وجود داشته باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا با بهترین خودروهای سال ۲۰۱۸ آشنا شویم.

جگوار I-Pace؛ بهترین خودروی سبز سال و خودروی سال 

جگوار با معرفی I-Pace در دو زمینه از دیگر رقبای سنتی خود سبقت گرفته است. حتی با معرفی SUV های الکتریکی آئودی و مرسدس بنز،I-Pace  با اختلاف زیباترین خودروی الکتریکی حال حاضر به شمار می رود. همچنین جگوار توانسته زودتر این SUV را عرضه کند که نکته اساسی موفقیت این خودرو به حساب می رود.

شاهکار طراحی “ایان کالوم” سر طراح جگوار، عملکرد خیره کننده ای و هندلینگ عالی دارد. در کنار این ویژگی ها می توان سیستم کمک رانندگی خودکار را نیز افزود. I-Pace در جاده های شهری همانند یک موشک حرکت می کند و عملکرد خارج جاده ای قدرتمندی را به لطف سیستم تعلیق بادی تطبیق پذیر از خود نشان می دهد.

دو موتور الکتریکی با مجموع قدرت ۳۹۴ اسب بخار و ۶۹۴ نیوتن متر گشتاور نیرو را به هر چهار چرخ ارسال می کنند. I- Pace به مدد باتری ۹۰ کیلووات ساعتی خود می تواند برای سفری بهینه (بدون استفاده از امکانات رفاهی خودرو) مسافت ۴۶۸ کیلومتر را طی کند. مجله آمریکایی موتورترند اما در سیکل ترکیبی با استفاده از تمامی امکانات خودرو رقم ۲۸۸ کیلومتر را اعلام کرده است.

شاید تنها نقطه ضعف جدی جگوار این باشد که امکان استفاده از سیستم سوپرشارژر تسلا را در حال حاضر ندارد و با توجه به گسترده گی این شبکه شارژ در صورت پشتیبانی I-Pace می توانست قدم بزرگ دیگری بردارد. با همه این تفاسیر جگوار نه تنها در ظاهر یک کراس اور واقعی بهترین خودروی الکتریکی سال ۲۰۱۸ میلادی را عرضه کرده است بلکه شایسته لقب بهترین خودروی سال می باشد.

ولوو XC40؛ بهترین شاسی بلند سایز کوچک سال

در صورت غیبت خودروی سال اروپا در سال ۲۰۱۸ میلادی، لیست امسال مان ناقص می شد. با این که XC40 بهترین انتخاب در زمینه عملکرد فنی به شمار نمی رود و همچنان خودروسازانی همچون بی ام و دست بالا را در این بخش دارند، اما ولوو به لطف کیفیت خیره کننده در کابین خود، طراحی ظاهری مثال زدنی و همینطور فضای سخاوتمندانه ای که این کراس اور سایز کوچک برای شما فراهم می آورد، در جایگاه بهتری از مهم ترین رقبای خود همچون بی ام و X2 و جگوار E-Pace قرار دارد.

ولوو همانند دیگر محصولاتش در بخش ایمنی سنگ تمام گذاشته و به مدد سیستم های کمک رانندگی همچون پدال گاز و ترمز برای جلوگیری از برخورد احتمالی در تصادفات و رانندگی خودکار با قابلیت کنترل فرمان یکی از کامل ترین انتخاب ها به شمار می رود. فضای مناسب صندلی های عقب نیز یکی از دیگر نقاط قوت مهم XC40 به شمار می رود. XC40 ترکیبی از طراحی مدرن و به روز چه در بخش داخلی و چه در بخش بیرونی است و در دیگر بخش ها همان چیزی است که از یک ولوو انتظار می رود.

مرسدس بنز G-Class؛ بهترین شاسی بلند سال

مرسدس بنز G-Class پس از معرفی در سال ۱۹۷۹ پیوسته روی خط تولید مرسدس بنز در سایت تولیدی این شرکت در اتریش بوده است. در نهایت مرسدس بنز نسل دوم این خودرو را با همان طراحی بدنه کلاسیک اما مدرن معرفی کرده است و برای اولین بار در تاریخ تولید این محصول، به عنوان نسل دوم آن عرضه خواهد شد. مهم ترین تغییرات در داخل اتاق قابل مشاهده است. اجزای اتاق پوشیده شده از چوب و چرم و آلومینیوم بوده و از نظر طراحی باید آن را همانند یک S-class دانست.

مرسدس در حال حاضر این شاسی بلند دست ساز را در دو مدل با موتور V-8 دو توربو و جعبه دنده ۹ سرعته اتوماتیک عرضه می کند. مرسدس کار بسیار سختی برای باز تولید این محصول داشته است. مثلا تنها کاپوت آن بیش از پنج برابر آن چه که برنامه ریزی شده بود بر روی دست مرسدس بنز هزینه گذاشته است. حالت های رانندگی اختصاصی مرسدس بنز توانایی های خارج جاده ای G-Class را حتی بیش از پیش کرده است.

سه قفل دیفرانسیل کاملا مستقل از هم برای محور جلو و عقب و همینطور بخش مرکزی در نظر گرفته شده است و سیستم تعلیق کاملا مستقل در جلو که از نوع دوبل جناغی هستند. بنز G را باید دوست داشتنی ترین شاسی بلند فعلی بازار خودرو دانست.

خاص بودن بنز G در تمامی زمینه ها باعث می شود تا ما آن را به عنوان بهترین شاسی بلند عرضه شده در سال ۲۰۱۸ میلادی انتخاب کنیم. با این که مرسدس مدرنیته را به مقدار بسیار زیادی به این خودرو تزریق کرده است اما همچنان حس خاص بودن و روح G-Class را حفظ کرده است که شاید تنها شرکت های بزرگی همچون مرسدس بنز توانایی انجام چنین کاری را داشته باشند. به همین دلیل مرسدس بنز G-Class سزاوار این عنوان است.

آلپاین A110؛ بهترین خودروی اسپرت/راننده محور سال

آلپاین A110 را باید مورد انتظار ترین خودروی سال لقب داد. پس از گذشت ۴۰ سال، رنو بار دیگر این نام تاریخی را زنده کرد تا یادآور قهرمان رقابت های WRC سال ۱۹۷۴ میلادی باشد. آلپاین به عنوان شاخه موتور اسپرت رنو برای تولید مجدد A110 راه بسیار طولانی را طی کرده است زیرا این پروژه از یک صفحه کاغذ سفید شروع شده و آن ها باید صفرتاصد این مسیر را دوباره طی می کردند.

هدف اصلی آلپاین ساخت سبک ترین خودروی اسپرت بازار بوده است. مثلا برای کاهش ۲٫۵ کیلوگرم از وزن، کلیپر دوم ترمز چرخ عقب را حذف کرده اند. وسواس خاصی در سیم کشی ها مشاهده می شود و به جای استفاده از یک سیستم نرم افزاری جدا برای ترمزهای برمبو آن ها را در ECU ساخت بوش جای داده اند. مجموعه کامل صندلی ها تنها ۱۳٫۱ کیلوگرم وزن دارد. تمامی بخش های شاسی، بدنه و تعلیق از آلومینیوم ساخته شده اند به همین دلیل وزن A110 با تمامی مایعات مورد نیاز برای به حرکت در آوردن خودرو حدود ۱۰۸۰ کیلوگرم است.

در نسخه Premiere Edition به عنوان مجهز ترین مدل، وزنی معادل ۱۱۰۳ کیلوگرم دارد. در مقایسه با نزدیک ترین رقبای فعلی به طور مثال بیش از ۳۰۰ کیلوگرم از پورشه ۷۱۸ کیمن سبک تر است. نکته اینجاست که آلپاین بدون استفاده از هرگونه شاسی فیبرکربنی توانسته چنین خودروی سبک وزنی بسازد.

موتور ۱٫۸ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ، حداکثر قدرت ۲۴۹ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را تولید می کند. جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه ساخت شرکت گترگ نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ های عقب را بازی می کند.

اما آیا آلپاین ارزش این انتظار طولانی را داشته است؟ در تمامی لیست های برترین خودروهای اسپرت سال آلپاین در صدر نشسته است. در واقع مدت طولانی است که خودرویی همانند آلپاین دیده نشده است. لوتوس و آلفارومئو تلاش هایی را در این زمینه کرده بوند اما این آلپاین است که حرف آخر یک خودروی سبک وزن مدرن را می زند.

در حال حاضر هیچ خودرویی درجهان وجود ندارد که همانند آلپاین جاده ها را طی کند. بهترین تجربه و لذت خالص رانندگی در سال های اخیر بدون هیچ شکی متعلق به آلپاین A110 است. شاید جعبه دنده آن به رقبای آلمانیش نرسد و سریع ترین پاسخگویی دریچه گاز را بین موتورهای توربوشارژ شده نداشته باشد. اما به واقع پس از تجربه لذت رانندگی با آلپاین این موارد اهمیتی چندانی نخواهد داشت.

آلپاین شایسته این عنوان است. در واقع شاید دیگر در آینده صنعت خودروسازی چنین ستاره درخشانی را مشاهده نکنیم. تمامی ۱،۹۵۵ مدل اولیه موسوم به Premiere Edition به فروش رسیده است و در حال حاضر تنها دو مدل Pure و LEGENDE توسط آلپاین به فروش می رسد.

فورد فوکوس؛ بهترین هاچ بک سال

بیش از ۲۰ سال است که فورد، فوکوس را به بازار خودرو عرضه می کند و تا به حال بیش از ۱۶ میلیون دستگاه از آن را به فروش رسانده است. نسل چهارم فورد فوکوس در حالی معرفی شد که رقبای سنتی و سرسخت همچون مزدا ۳، تویوتا کرولا، فولکس واگن گلف و رقبای کره ای جدید همچون هیوندای i30 و کیا CEED را در برابر خود می بیند. به همین دلیل فورد نسل چهارم فوکوس را در غالب یک خودروی کاملا جدید ارائه کرده است.

قوای محرکه جدید، پلت فرم جدید، ایمنی بیشتر و حتی طراحی کاملا به روز باعث شده تا ضریب درگ این هاچ بک معادل ۰٫۲۷ باشد. اما مهندسی سحر انگیز فورد دلیلی است که فوکوس را به این میزان دوست داشتنی می کند. شاهکار مهندسی فورد را باید در بخش قوای محرکه و شاسی این خودرو جست و جو کرد.

موتور ۳ سیلندر یک لیتری توربوشارژ شده موسوم به فاکس که با نام تجاری اکوبوست تولید می شوند در دو نسخه  ۱۲۳ و ۱۰۰ اسبی عرضه می شوند و دیگر موتور ۳ سیلندر ۱٫۵ لیتری توربوشارژ شده موسوم به دراگون در دو نسخه ۱۵۰ و ۱۸۰ اسبی عرضه می شوند. موتورهای فورد در حالت رانندگی بهینه تنها با دو سیلندر کار می کنند. دو جعبه دنده ۶ سرعته دستی و۸ سرعته اتوماتیک نیز قابل انتخاب است. فورد فوکوس در بخش شاسی در دو مدل عرضه می شود. مدل پایه تعلیق عقب یک تکه خواهد داشت. اما تعلیق عقب جدید موسوم به IRS با بازوهای پایه کوتاه/بلند با قابلیت تطبیق پذیری برای مدل های بالاتر عرضه می شود.

فورد فضای سرنشینان عقب را با افزایش فاصله محوری افزایش داده است و ظرفیت صندوق آن نیز به ۳۷۵ لیتر می رسد که برای یک هاچ بک ۵ درب بسیار مطلوب است. فورد فوکوس در حال حاضر بهترین تجربه رانندگی را در کلاس خود ارائه می کند و حتی در جایگاه بهتری به نسبت کراس اور ها قرار می گیرد.

حتی تعلیق مدل پایه آن نیز عملکرد بهتری نسبت به باقی رقبا دارد. ترکیب یکی از بهترین موتورهای جهان با این شاسی معرکه، فورد فوکوس را شایسته عنوان بهترین هاچ بک سال می کند. موفقیت فورد تنها در زمینه رانندگی اتفاق نمی افتد و فوکوس در باقی زمینه ها همچون سیستم های هوشمند رانندگی خودکار و کمکی راننده نیز جز بهترین ها است و همینطور با سطح امکانات و تجهیزات کامل فورد توانسته در این کلاس پر رقابت دست بالا را داشته باشد.

داچیا داستر؛ بهترین خودروی اقتصادی سال

نسل قبلی داچیا داستر که به صورت وارداتی و با نام رنو در ایران عرضه می شد، قرار بود با توجه به سرمایه گذاری شرکت رنو در کشور ما، نسل جدید آن در ایران نیز تولید شود.

در هر صورت نسل دوم داچیا داستر با حفظ تمامی مشخصه های اقتصادی بودن این نام، ظاهر بهتری نسبت به نسل قبل خود دارد. در مدل چهارچرخ متحرک این خودرو از تعلیق مولتی لینک در محور عقب استفاده می کند. فرمان برقی نیز اولین بار است که بر روی این محصول قرار داده شده است. موتور ۱٫۶ لیتری بنزین سوز و ۱٫۲ لیتری توربو در کنار جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی نیز بخش قوای محرکه را شامل می شود.

داچیا توانسته نسل دوم داستر را با بهبودهای فراوانی همراه کند. در تمامی بخش ها همچون کیفیت اجزای اتاق، طراحی ظاهری و کاربردی بودن پیشرفت کرده است و تمامی این ها در حالی است که قیمت مدل پایه آن همچنان در حدود ۱۰ هزار دلار قیمت خورده است. در واقع در این بازه قیمتی شما SUV بهتری از داستر پیدا نمی کنید. مدل دو دیفرانسیل داستر نیز می تواند شما را در مسیرهای خارج جاده ای شگفت زده نماید.

گرچه همچنان انتقادهایی به قوای فنی این خودرو، طراحی صندلی و کیفیت کلی تریم اتاق آن می شود و با توجه به این که قیمت آن اندکی نسبت به نسل گذشته افزایش پیدا کرده است، انتظار می رفت تا در این بخش ها نیز داستر افزایش کیفیت را تجربه کند. اما در هر صورت با در نظر گرفتن تمامی بخش ها داچیا داستر یک SUV خانوادگی با بهای بسیار رقابتی است و عنوان بهترین خودروی اقتصادی سال شایسته آن خواهد بود.

پژو ۵۰۸؛ بهترین سدان سال

اگر پژو نسل جدید ۵۰۸ را عرضه نمی کرد، دیگر خبری از سدان های درخشان شیر پیر فرانسوی نبود. پژو استاد تولید سدان های سایز متوسط است برای درک این مسئله کافی است نگاهی به ۴۰۶ و ۴۰۵ بکنید. نسل اول ۵۰۸ در تلاش بود تا هم زمان نقش یک سدان سایز متوسط اسپرت و لوکس را برای پژو بازی کند و به همین دلیل نتوانست موفقیت گذشتگانش را تکرار کند. پژو با توجه به درس هایی که از تولید نسل اول ۵۰۸ گرفت و با نگاهی به گذشته خود نسل دوم پژو ۵۰۸ را در نمایشگاه ژنو رونمایی کرد.

پژو برای این که بیش از پیش سدان خود را خاص جلوه دهد، خط طراحی لیفت بک ها را دنبال کرده است. درب های بدون قاب باعث می شود تا سقف خودرو بدون این که در فضای اتاق تاثیری بگذارد ارتفاع پایین تری داشته باشد. طول کلی خودرو در حدود ۸ سانتی متر از مدل قدیمی کوتاه تر است، حتی ارتفاع آن به میزان ۵۱ میلی متر کاهش پیدا کرده است.

پژو در محور عقب از تعلیق تطبیق پذیر مولتی لینک بهره می برد. در داخل اتاق با یکی از خاص ترین زبان های طراحی رو به رو خواهید شد. از نظر کیفیت شاید توانایی رقابت با رقبای آلمانی خود را نداشته باشد اما همانند ظاهر خودرو هوشمندانه طراحی شده است. فضای اتاق به قدری خاص است که امکان ندارد برای دقایقی محو آن نشوید. صندلی با ارتفاع پایین نشان از مرکز ثقل پایین تر خودرو برای تجربه بهتر رانندگی دارد.

۵۰۸ نقاط ضعفی همچون فضای کم سر در صندلی های عقبی و فضای صندوق عقب نه چندان بزرگ را به نسبت برخی از رقبا دارد. اما پژو با وجود طرح لیفت بک و تعلیق مولتی لینک، چنین فضایی را در اختیار شما قرار دهد. جعبه دنده جدید ۸ سرعته ساخت آیسین در کنار موتورهای ۱٫۶ لیتری توربوشارژ شده ۱۸۰ یا ۲۲۵ اسب بخاری در مدل بنزین سوز قابل انتخاب است. پژو ۵۰۸ تجربه رانندگی همانند یک خودروی اسپرت در پوشش یک بدنه ۵ درب را به شما ارائه می کند.

۵۰۸ به لطف طراحی داخلی و ظاهری کاملا متفاوت، هندلینگ عالی و کیفیت بالای تجربه رانندگی  به عنوان بهترین سدان محور جلوی فعلی بازار شناخته شده است و این همان چیزی است که از یک پژو انتظار می رود.

همانند سال گذشته که پژو با شاسی بلند خود یعنی ۳۰۰۸ ما را شگفت زده کرد، امسال نیز ۵۰۸ را در حالی عرضه کرده است که یادآور دوران طلایی این نام است. پژو با وجود رقبای قدرتمندی همچون جنسیسG70، فولکس واگن آرتئون، مزدا ۶ و حتی تویوتا کمری به این عنوان دست پیدا کرده است که نشان از کار بزرگ پژو در این کلاس بسیار پر رقابت دارد.

بی ام و M2 COMPETITION؛ بهترین کوپه سال

تقریبا امکان ندارد که لیستی از بهترین های سال را پیدا کنید که نام M2 Competition در آن حضور نداشته باشد این دومین بار است که پای سری ۲ بی ام و به لیست ما باز می شود و این بار قدرتمندترین مدل آن وارد میدان شده است. M2 به خودی خود توانست توجه های بسیار زیادی را جلب کند اما این برای بی ام و کافی نبود. راه حل بی ام و ساده بود. قرار دادن قوای محرکه M3 در کالبد M2.

ظاهر خودرو چندان تغییر چندانی نداشته است و شاخص ترین تغییر در جلو پنجره کلیوی شکل جدید است. آینه های جانبی مشابه با M3 و همینطور یک اسپویلر کوچک بر روی درب صندوق خودرو و رینگ های جدید تمامی تغییرات ظاهری را شامل می شود. این تغییرات موجب شده وزن آن در حدود ۵۵ کیلوگرم افزایش پیدا کند اما بی ام و متناسب با افزایش وزن تنظیمات اکثر بخش ها همچون فرمان، تعلیق، ESP، کنترل کننده الکترونیکی دیفرانسیل ضد لغزش و…راتغییر داده است.

به همین دلیل تجربه رانندگی با M2 Competition در سطح جدیدی قرار گرفته است. به گونه ای که انگار پشت نسل جدید این خودرو قرار گرفته اید. بی ام و این مدل را با هر دو جعبه دنده۷ سرعته دو کلاچه DCT و ۶ سرعته دستی و عرضه می کند. قدرت موتور به ۴۰۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور به ۵۵۰ نیوتن متر می رسد.

بی ام و در زمینه تعادل، عکس العمل دریچه گاز و دقت فرمان در بالاترین سطح خودروهای کوپه در این بازه قیمتی قرار دارد. با بهای پایه ۵۹ هزار دلار شما نه تنها یک خودروی کوپه ۴ نفره به همراه صندوق بسیار جادار خواهید داشت بلکه برای تجربه لذت رانندگی خالص در پیست های اتومبیل رانی عملکرد عالی از خود نشان می دهد. این خودرو تمامی نیازهای شما را برای رانندگی روزمره برآورده می کند. بی ام و M2 Competition  را باید شایسته عنوان بهترین کوپه سال دانست، یک کوپه سایز کوچک محور متحرک عقب که امکان استفاده از تمام قدرت آن برای شما فراهم است.

بی ام وM5 COMPETITION؛ بهترین سوپرسدان سال

ما در بزنگاه تاریخی قرار گرفته ایم. سدان پر صلابت بی ام و یعنی M5 برای سالیان سال در زمره بهترین سدان ها با عملکرد بسیار بالا قرار دارد. ششمین نسل بی ام و M5 در حالی معرفی شد که به دلیل انتقال قدرت به هر چهارچرخ با انتقاد از سوی دوست داران این خودرو مواجه شده بود. اما این مسئله باعث شده تا قابلیت های بسیاری به این خودرو افزوده شود.

به مدد ارسال قدرت به هر چهارچرخ حال خودرو تعادل بسیار بهتری پیدا کرده است و برای شرایط آب و هوایی مختلف مناسب تر از پیشینیانش است. گرچه بی ام و این امکان را برای شما فراهم کرده است تا موتور تمامی گشتاور و قدرت را تنها به چرخ های عقب ارسال کند، اما تغییرات مدل Competition نسبت به مدل عادی چیست؟ تعلیق خودرو سفت تر شده و حال در جایگاه پایین ترین قرار دارد.

بخش هایی از این سیستم به کلی با قطعات جدید تعویض شده است. چرخ های جلو به صورت استاندارد ۲۰ اینچی هستند و قدرت موتور از ۵۹۱ به ۶۱۶ اسب بخار افزایش یافته است. در بخش حداکثر گشتاور تغییری را شاهد نیستیم و همان گشتاور ۷۵۰ نیوتن متری در اختیار شما است با این تفاوت که بازه حداکثر گشتاور موتور بیشتر شده است. با این تغییرات M5 که به خودی خود عملکرد خیره کننده ای را برجای گذاشته بود. مدل Competition یک گام دیگر رو به جلو می گذارد و با این که تنظیمات آن به گونه ای است که سواری خشک تری پیدا کرده است اما هندلینگ خودرو در پیچ های تنگ به لطف موتور قدرتمندتر و پاسخگویی سریع تر فرمان بهتر شده است.

تعادل و ترکشن خودرو عالی است و عملا عملکردی مشابه با یک سوپرخودرو چهارچرخ متحرک خواهید داشت. بی ام و برای تجربه چنین عملکردی ۷۳۰۰ دلار بیشتر به نسبت مدل پایه یعنی M5 طلب می کند.

اگر روزگاری به ما می گفتند که عملکرد سدان ها به قدری بالا خواهد بود که در حد و اندازه های یک سوپرخودروی چهارچرخ متحرک ظاهر خواهد شد، باور این مسئله بسیار سخت بود. اما فقط نگاهی به زمان های ثبت شده این ابر سدان در پیست های مختلف اتومبیل رانی توسط مجلات مختلف بکنید تا متوجه شگفت ساز بودن این خودرو شوید. M5 نه تنها از پس رقبای سر سخت خود همچون مرسدس بنز AMG E63 S بر می آید. بلکه به سوپرخودروهایی همچون آئودی R8 و پورشه ۹۱۱ توربو تنه می زند. تمامی این ها در حالی است که شما امکان استفاده از بالاترین سطح امکانات یک بی ام و مدرن را برخوردار هستید. به همین دلیل M5 Competiton شایسته حضور در لیست ما کسب عنوان عنوان بهترین سوپرسدان سال است.

فراری ۴۸۸ Pista؛ بهترین سوپرخودرو سال

سنت فراری در عرضه مدل ویژه از محصولات V-8 موتور وسط، برای دو دهه ادامه پیدا کرده است. این مسئله شامل آخرین مدل یعنی ۴۸۸ GTB نیز می شود و فراری Pista را در نمایشگاه ژنو رونمایی کرد.

جدا از نام این سوپرخودرو، در وهله اول طراحی ظاهری آن بیش از هر چیز دیگری نظر هر کسی را به خود جلب می کند. در واقع دو محصول اخیر موتور وسط فراری یعنی ۴۸۸ GTB و ۴۵۸ Speciale جز انتخاب های اول زیباترین محصولات فراری در دهه اخیر نبودند. اما Pista از این قاعده مستثنا است.

در داخل اتاق، همان طراحی تکراری که تقریبا یک دهه پیش با معرفی ۴۵۸ به نمایش گذاشته شده بود، طرف هستیم. تمامی اجزا از فیبرکربن، چرم آلکانتارا و فلزهای سبک وزن ساخته شده است. فراری همچنان به سنت خود در استفاده از شاسی تمام آلومینیومی پایبند بوده است اما این بار استفاده گسترده تری از فیبرکربن کرده است. به طور مثال سپرها، کاپوت و ورودی هوای اینترکولر، اسپویلراز فیبرکربن ساخته شده است. برای اولین بار فراری امکان انتخاب چرخ های تمام فیبرکربنی گران قیمت را ممکن کرده است.

موتور ۳٫۹ لیتری V-8، میل لنگ تخت دو توربو دو پره ای(دو بخشی) ۷۱۰ اسب بخار قدرت تا مرز ۸۰۰۰ rpm و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور در دور ۳۰۰۰ rpm تولید می کند. شاتون های این موتور همانند موتورهای فرمول یک فراری از تیتانیوم ساخته شده است و جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه ساخت گترگ نیز وظیفه انتقال قدرت تنها به چرخ های عقب را دارد. قفل به قفل فرمان(میزان چرخش فرمان تا قفل شدن کامل) تنها ۲ دور است.

Pista سوپرخودرو بدون نقصی نیست. فرمان خودرو بیش از اندازه بزرگ وسریع است و به دلیل حذف زیرپایی و پنل های که مانع نفوذ صدا به داخل اتاق می شوند، صدای برخورد سنگ ریزه ها به بدنه را خواهید شنید. دلیل انتخاب Pista به عنوان بهترین سوپرخودرو سال همین نکات کوچک و خاص است.

همانطور که از نام آن پیداست انتظار می رود که تنها با یک سوپرخودرو با قبلیت رانندگی در پیست های اتومبیل رانی طرف باشیم تا این که بتوان با آن تجربه سواری راحتی در جاده و خیابان های شهری داشت. اما Pista چنین سوپرخودرویی نیست. عملکرد آن چه در پیست های اتومبیل رانی و چه در جاده های پر پیچ و خم در بهترین حالت خود قرار دارد.

اوج موازنه و هارمونی، ترکیبی از مهندسی و هنر ایتالیایی در یک سوپرخودرو ساخت فراری بهترین توصیف برای Pista 488 است. بهترین موتور توربوشارژر در بین تمامی خودروها در زمینه پاسخ گویی و عکس العمل توربوشارژرها چیزی نیست که یک شبه بدست آمده باشد. فراری توانسته بدون استفاده از شاسی فیبرکربنی، اسپویلرهای عظیم الجثه و ترمز هوایی و…به چنین دست آوردی دست پیدا کند. در نهایت اگر در این بخش pista را انتخاب نمی کردیم، کم لطفی بزرگی را نه تنها در حق فراری که در حق دوست داران خودرو کرده بودیم. پس این شما و این فراری ۴۸۸ Pista، بهترین سوپرخودرو سال از نگاه ما..

نظر شما در ارتباط با این خودرو ها چیست؟

7 نظرات
  1. اسدی می گوید

    منصفانه نیست!!! چرا توی این لیست نامی از سایپا و ایرانخودرو نیوردید؟

  2. مصطفی احمدی می گوید

    طراحی جگوار بسیار زیبا و متفاوته …

  3. نامجو می گوید

    با ولوو XC40 فقط دوست داری بری مسافرت… بسیار زیبا و حرفه ای

  4. گل پسر می گوید

    یجوری راجب این خودروها نوشتین انگار دغدغه ما انتخاب بین بنز و بی ام و هست!!

  5. همایونی می گوید

    من جگوار رو میپسندم بینشون

  6. MB می گوید

    گنجی مگ یه جوری بهترین خودروهای سال رو انتخاب میکنه انگار ما لاس وگاسیم موندیم بین بنز و بوگاتی چی بخریم ?

  7. محمد می گوید

    خیلی مطلب جالبی بود این مطلب برای امسال ندارید مثلش رو؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + 5 =