آموزش تعویض، خرید و افزایش طول عمر لنت ترمز

لنت ترمز بخشی حیاتی از سیستم ترمز است که توجه به آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

توقف خودرو نیازمند اصطکاک است و تولید اصطکاک در سیستم ترمز، برعهده لنت‌هاست. لنت‌ها روی دیسک‌ها فشرده می‌شوند و اصطکاک میان لنت و دیسک، موجب کاهش سرعت خودرو می‌شود. قانون مشخصی برای تعیین میزان طول عمر لنت ترمز ها وجود ندارد و زمان تعویض لنت کاملا بستگی به خودروی شما دارد و عوامل متعددی روی آن اثر گذارند. مثلا اگر به طور کلی در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها رانندگی می‌کنید، احتمالا در می‌یابید که طول عمر لنت‌های ترمز خودروی شما بیشتر از افرادی است که در نواحی داخلی شهر رانندگی می‌کنند.

اما گاهی اوقات علائمی وجود دارد که به شما هشدار می دهد که زمان تعویض لنت رسیده است. از جمله این علائم می توان به سوت کشیدن لنت ها، کشیده شدن فرمان هنگام ترمز، لرزش پدال و … اشاره کرد.

چگونه عمر لنت ترمز را افزایش دهیم؟

برای افزایش طول عمر لنت‌ها چند راه وجود دارد:

  • در هنگام حرکت در سرعت‌های بالا، از پیش اجازه دهید با کم‌کردن گاز، سرعت خودرو کم شود. ترمز ناگهانی به لنت‌ها فشار وارد می‌ کند. پس اگر می‌دانید که چند صد متر جلوتر باید سرعت خود را کاهش دهید، از همین لحظه و با رها کردن پدال گاز این کار را بکنید.
  • وقتی به ترافیک می‌رسید، زودتر ترمز کنید. با افزایش زمان ترمزگیری، فشار روی لنت‌ها کاهش می‌یابد.
  • به طور کلی رانندگی تهاجمی و گاز و ترمز پیاپی، استهلاک لنت‌ها را افزایش می‌دهد.
  • وسایل اضافی را که وزن خودرو را افزایش می‌دهند، از خودرو خارج کنید. سبک‌تر برانید.

چگونه لنت ترمز مناسب انتخاب کنیم؟

۱-هنگام انتخاب مواد سازنده ترمز به هدف خود از رانندگی فکر کنید:

آیا در قسمت‌های کوهستانی رانندگی می‌کنید؟

آیا آب‌وهوای محل زندگی شما گرم است؟

الگوی ترافیکی محل زندگی شما چگونه است؟

آیا می‌توانید صدای جیرجیر لنت ترمز را تحمل کنید؟

آیا در پشت وسیله نقلیه خود تریلر حمل می‌کنید؟

و…

۲- در میان مواد سازنده لنت ترمز از قبیل ارگانیک، نیمه فلزی، فلزی و سرامیک، یکی را انتخاب کنید.

ارگانیک: این لنت‌ها طول عمر اجزای دیگر را افزایش می‌دهند اما برای حمل تریلر یا عبور از مسیرهای کوهستانی طولانی چندان کارآمد نیستند. علاوه براین، این مواد سازنده ارگانیک در صورت خیس شدن، توانایی ترمز لنت را کاهش می‌دهند.

نیمه فلزی: مواد سازنده نیمه فلزی تا حدی بهتر بوده و در آن کامپوزیت‌های فلزی نرم در مواد سازنده جای داده‌شده و ظرفیت ترمز را افزایش می‌دهند. بااین‌حال، این مواد نسبت به مواد ارگانیک، طول عمر روتور را کاهش می‌دهد.

فلزی: مواد فلزی ازلحاظ قیمت، کیفیت و ظرفیت ترمز بالاتر بوده و در هر شرایطی قابلیت ترمز بالایی دارند، اما روتورها را سریع‌تر فرسوده می‌کنند.

سرامیک: این مواد از مواد سازنده دیگر گران‌تر بوده اما طول عمر و ضمانت بیشتری را ارائه می‌دهند. ترمزهای سرامیک دماهای بسیار بالا را تحمل نموده و در هنگام خیس شدن بدون هیچ گونه فرسودگی قابلیت ترمز خود را حفظ می‌کنند.

۳- در هنگام تعویض لنت ترمز، کل سیستم لنت را بررسی کنید. در هنگام تعویض لنت ترمز، چه خودتان انجام دهید چه آن را به تعمیرکار بسپارید، باید کل سیستم لنت را بررسی کنید.

علاوه بر مواد سازنده لنت ترمز، باید کیفیت روتور، که لنت به آن متصل می‌شود، و سیلندر ارباب و برده که باعث حرکت لنت می‌شود، را نیز در نظر گرفت.

اگر بیش از ۸ سال از عمر خودرو یا وسیله نقلیه شما می‌گذرد بهتر است مایع سیستم هیدرولیک را خارج کرده تا سطح آن پایین باشد و لنت ترمز به‌خوبی کار کند.

آموزش مرحله ای تعویض لنت ترمز دیسکی

مرحله اول

خودرو خود را بشناسید. بسیاری از خودروها، از نوع خودروهایی هستند که دیفرانسیل آن‌ها جلو خودرو است. بنابراین در این خودروها، عمده باز ترمز گیری، روی چرخ‌های جلو قرار دارد. پس منطقی این است که ترمزهای جلو خودرو قوی‌تر از ترمزهای عقب خودرو طراحی شده باشند. از طرفی این موضوع نشان‌دهنده این است که عمر لنت ترمز جلو، نصف عمر لنت ترمز عقب خودرو است. در خودروهای تولید داخل، برای ترمزهای جلو از ترمزهای دیسکی و برای ترمزهای عقب از ترمز کاسه‌ای استفاده می‌شود. ترمزهای دیسکی توان ترمز گیری بالایی دارند اما مصرف لنت آن‌ها بیشتر است. پس در مرحله ابتدایی باید نوع ترمزهای بکار رفته در خودرو و لنت‌های مناسب و با کیفیت را بشناسید. دانستن میزان مصرف لنت، باعث می‌شود تا در زمان مناسب ترمزهای را چک کنید. مسلماً هرچه لنت ترمز با کیفیت‌تر باشد، قدرت ترمز گیری و عمر مفید آن بالاتر است هرچند قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

گام دوم

ترمزها را چک کنید. معمولاً عمر مفید برای لنت ترمز جلو، در خودروهای دیفرانسیل جلو، حدود ۳۵ هزار کیلومتر است. پس بهتر است هر ۳۵ هزار کیلومتر ترمزهای خودرو بررسی شوند. برای بررسی وضعیت لنت‌های ترمز، می‌توانید یکی از چرخ‌های جلو را باز کنید و لنت ترمز را بررسی منید. محل قرارگیری لنت ترمز، میان دیسک و مجموعه کالیپر است. اگر ضخامت لنت کمتر از ۲۰ درصد میزان اولیه باشد، زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است.

گام سوم

علائم تمام شدن لنت ترمز را بشناسید. علائمی مثل سوت کشیدن‌های مکرر، افت ترمز گیری و لرزش محسوس خودرو، پایین آمدن سطح روغن ترمز، فعال شدن به هنگام و بی‌موقع ABS، نیاز به فشار بیش از حد برای ترمز گرفتن، افزایش مسافت و زمان توقف خودرو، همگی نشان‌دهنده این است که زمان تعویض لنت ترمز فرا رسیده است.

گام چهارم

مراحل مقدماتی را برای تعویض لنت انجام دهید. برای فراهم آوردن مقدمات کار تعویض لنت، ابتدا باید خودرو را روی یک سطح صاف پارک کنید و ترمز دستی را بکشید. برای ایمنی بیشتر چند آجر را پشت و جلو چرخ‌های عقب خودرو قرار دهید. از آنجایی که پودر لنت ترمز حاوی مواد سمی است،

حتماً برای تعویض لنت ترمز از دستکش ضخیم و ماسک استفاده کنید. برای تعویض لنت نیاز به ابزار مناسب دارید که این ابزار عبارتند از آچار معمولی، آچار بکس، انبر کلاغی و یک خرک با ارتفاع مناسب. رک در این مورد به جای جک استفاده می‌شود تا امنیت خودرو در هنگام تعویض لنت حفظ شود. مخزن ترمز در اکثر خودرو‌ها روی مجموعه بوستر ترمز و در سمت چپ محفظه موتور (سمت راننده) قرار دارد.

اگر با لنت ترمز کهنه سطح روغن در حالت نرمال قرار گرفته است، روغن مجموعه زیاد بوده و با قرار گرفتن لنت نو ممکن است روغن از مخزن سر ریز شود. بنابراین با استفاده از یک سرنگ مقداری از روغن مخزن را خارج کنید تا سطح آن پایین بیاید و سپس در آن را ببندید. توجه کنید که روغن ترمز به هیچ وجه روی رنگ بدنه خودرو نریزد چراکه روغن ترمز خاصیت شدیدی در خوردن و از بین بردن رنگ دارد. در صورت آلوده شدن هر قسمت از بدنه خودرو یا دست شما به روغن ترمز، آنجا را با آب بشویید چراکه روغن ترمز به هیچ وجه از مشتقات پایه نفتی تشکیل نشده و در اصل یک مایع با ویژگی مناسب سیستم ترمز و آب نیز بهترین حلال آن است.

گام پنجم

تعویض لنت ترمز جلو. در این مرحله فرمان را تا انتها به سمت چرخی که قرار است لنت آن تعویض شود بچرخانید. پیچ‌های رینگ را شل کنید. با استفاده از جک شاسی را بالا برده و خرک را در مکان مناسب، زیر شاسی خودرو قرار دهید. برای دسترسی به مجموعه ترمز دستی، باید چرخ خودرو را باز کنید. نکته مهم این است که در بسیاری از خودروها، مجموعه کالیپر از دو بخش ثابت و متحرک تشکیل شده است. بخش متحرک با دو پیچ به بخش ثابت متصل است. با شل کردن یکی از پیچ‌ها، می‌توان بخش متحرک را بلند کرد. با استفاده از دو آچار با نمره مناسب، پیچ‌ها را شل کنید. با یک آچار مهره داخلی را نگه دارید و سپس مهره خارجی را باز کنید. برای حرکت نکردن پیستون، بل بلند کردن سیلندر یک قطعه چوب میان پیستون و دیواره قرار دهید. در این حالت لنت‌های ترمز و فنرها قابل مشاهده هستند. برای خارج کردن لنت‌ها، فنرها را باز کنید و بعد از اینکه لنت ترمز نو را جایگزین کردید، فنر را سر جای خود قرار دهید. می‌توانید برای پاک کردن غبار رو دیسک از یک دستمال تمیز نخی استفاده کنید.

بعد از اینکه لنت را تعویض کردید، چوب را از جلوی پیستون بردارید، و اگر پیستونتان خورده است، با گیره و آچار کلاغی پیستون را به سمت عقب فشار دهید. مجموعه را ببنید.

برای تعویض لنت ترمز در چرخ دیگر نیز تمامی مراحل بالا را انجام دهید

بعد از پایان عملیات و تعویض تمام لنت‌های ترمز مورد نظر، روغن داخل سرنگ را به مخزن برگردانید تا حدی که به سطح مناسب برسد. مراقب باشید که حین ریختن روغن، حباب ایجاد نشود.

4 نظرات
  1. z.a می گوید

    بریم مکانیکی تعویض کنه راحت تر نیست؟?

  2. نریمانی می گوید

    مرسی از سایت خوبتون، مطلب آموزنده ای بود، بازم از این مطالب آموزشی بذارید

  3. سوریان می گوید

    دوستان چه برندی رو پیشنهاد می کنید که بهتره؟

  4. جاویدی می گوید

    من محض احتیاط هر ۲۰۰۰۰ تا عوض میکنم لنت ماشینمو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − پنج =