احیای رنگ و پولیش خودرو

هر آنچه باید در مورد احیای رنگ و پولیش خودرو بدانید

امروزه درصد زیادی از صاحبان خودرو زمان زیادی را صرف مراقبت و تمیز نگه داشتن خودرو می‌کنند و در بسیاری مواقع افراد حاضرند هزینه‌های هنگفتی بابت آن پرداخت کنند. بدنه خودروی ما ممکن است بر اثر عوامل محیطی، شرایط آب و هوایی، برخورد با اجسام دچار آسیب شود و زیبایی ظاهری خودروی ما را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین با گذر زمان بدنه خودرو شفافیت و درخشندگی روز اول را نخواهد داشت. در این مقاله قصد داریم شما را با روش های احیای رنگ و پولیش خودرو آشنا کنیم.

مشاهده قیمت و خرید محصولات دیتیلینگ تخصصی خودرو

 

 

لایه های رنگ خودرو

آشنایی با لایه‌های رنگ خودرو

بدنه خودرو از پنج لایه فلز بدنه، پرایمر، بتونه، رنگ و کیلر تشکیل شده است. بالاترین لایه روی بدنه خودرو، کیلر هست. خط و خش روی بدنه می‌تواند تا لایه پرایمر نیز نفوذ کند. زمانیکه صحبت از احیای رنگ بدنه خودرو صحبت می‌کنیم، فقط با خطوط روی لایه کیلر طرف هستیم. در صورتی که خراش از لایه کیلر گذشته باشد، نیاز به بتونه و نقاشی مجدد دارد. 

 

تشخیص میزان آسیب

قبل از احیای بدنه خودرو باید سطح آن کاملاً بررسی گردد. برای اینکار بهتر است از چراغ دیتیلینگ کمک بگیرید. با نور این چراغ می‌توانید به طور واضح ایرادات سطح را نمایان کنید. خط و خشی که از لایه کیلر گذشته باشد با لمس مشخص می‌شود. زمانیکه ناخن شما داخل خراش گیر می‌کند، یعنی از لایه کیلر گذشته است و قابل رفع با پولیش نیست. بعد از این که تصمیم به احیا گرفته شد، مرحله تهیه لوازم است. برای تهیه لوازم مورد نیاز می‌توانید به وبسایت گنجی پخش مراجعه نمایید.

خرید از فروشگاه گنجی پخش

 

پولیش

انواع پولیش خودرو

پولیش خودرو یک راه حل مناسب برای ترمیم لایه کیلر خودرو‌ می‌باشد. این مواد دارای ذرات ساینده میکرونی می‌باشند. هر چه میزان ذرات بیشتر باشد، قدرت لایه برداری بیشتر و میزان شاین کمتر است. البته بعضی از مواد پولیش تک مرحله‌ای نیز هستند که همزمان قدرت لایه برداری و شاین زیادی دارند که به دلیل محتویات واکس و سیلنت است. به طور کلی پولیش‌ها به دو دسته تک مرحله‌ای و چند مرحله‌ای تقسیم می‌شوند. پولیش‌های چند مرحله‌ای در انواع خیل زبر، زبر، متوسط، نرم و بسیار نرم ارائه می‌شوند. درست است که قدرت لایه برداری و میزان شاین این محصولات بر روی لیبلشان زده می‌شود، اما نتیجه نهای بستگی به کیفیت کالا و مهارت پولیشکار دارد. پس در صورتیکه برای مثال پولیش زبر بی کیفیت تهیه نموده‌اید، ممکن است سطح به اندازه کافی لایه برداری نشود و حتی رنگ خودرو بسوزد. پس قبل از انتخاب مواد پولیش حتماً به خوبی تحقیق نمایید. شما می‌توانید با تماس با کارشناسان فروش ما (021-44818891) از مشاوره رایگان کارشناسان فروش ما بهره ببرید. همچنین برای آموزش کامل دیتیلینگ خودرو بر روی لینک زیر کلیک کنید.

ثبت نام در دوره آموزش دیتیلینگ خودرو

 

پولیش زبر

این نوع پولیش دارای قدرت سایندگی بسیار بالایی است، به طوریکه قدرت سایندگی آن اغلب برابر سنباده ۱۲۰۰ است. این پولیش مناسب مرحله اول پولیشکاری بوده و برای لایه برداری خط و خش عمیق کاربرد دارد. بعد از پولیش سطح مات شده و نیاز به انجام مراحل بعدی پولیشکاری است. می‌توان گفت بهترین برندهای پولیش زبر سوناکس، کوکمی و نانوتیس است.

پولیش متوسط

این نوع پولیش مناسب مرحله دوم پولیشکاری است و دارای قدرت سایندگی آن برابر با سنباده 2500 هست. از پولیش متوسط بعد از پولیش زبر برای از بین بردن خط و خش نیمه عمیق استفاده می‌شود. میزان براقیت حاصل از این محصول، کم بوده و نیازمند استفاده از پولیش نرم در مرحله بعدی است. بهترین برندهای پولیش متوسط سوناکس و کوکمی است.

پولیش نرم

پولیش نرم مخصوص مرحله آخر پولیشکاری بوده و بیشتر برای براق و صیقلی کردن سطح کاربرد دارد. این پولیش دارای قدرت سایندگی برابر با سنباده 3000 هست و به راحتی خط و خش سطحی را از بین می‌برد. بعد از این مرحله وارد مرحله جرمگیری با آماده ساز رنگ و اجرا پوشش نانو سرامیک خودرو هست.

 

آماده سازی سطح قبل از پولیشکاری

اولین و مهمترین نکته در پولیشکاری، مرحله آماده سازی است. این مرحله کمتر توجهی به آن می‌شود، بسیار مهم بوده و تاثیر بسزایی در جلوه نهایی کار دارد. پس ابتدا بدنه خودرو را با شامپو بدنه خودرو بشویید. زمانیکه بدنه خودرو هنوز خیس هست، به کمک خمیر کلی سطح را جرمگیری نمایید. مرحله جرمگیری نیز مهم است چراکه تمام آلودگی و ذرات باقی مانده بر روی سطح را از بین می‌برد. اگر همچنان احساس می‌کنید سطح آلوده است و یا خودروی شما در منطقه صنعتی استفاده می‌شود، بهتر است از پاک کننده ذرات آهن و گرد لنت استفاده کنید. این محصول را روی تمام بدنه خودرو و رینگ اسپری کیند، پس از چند دقیقه محصول واکنش نشان داده و به رنگ قرمز مایل به بنفش تغییر رنگ می‌دهد. این به معنای جذب ذرات آهن است. پس سطح حالا آماده آبکشی است. در پایان سطح را با دستمال مایکروفایبر خشک نمایید. 

مشاهده قیمت و خرید انواع شامپو بدنه خودرو

چگونه سطح را پولیش نماییم؟

بعد از آماده سازی سطح، حال نوبت پولیشکاری است. برای این منظور نیازمند دستگاه پولیش، مواد و پد پولیش مناسب هستیم. مناسبترین پولیشر برای مرحله اول پولیشکاری، نوع روتاری (چرخشی) می‌باشد. همچنین برای مراحل بعدی پولیشکاری مناسبترین پولیشر، نوع اوربیتال هست تا بر روی سطح هولوگرام نماند و ریسک سوختن رنگ کاهش یابد. البته پیشنهاد می‌شود اگر در پولیشکاری خیلی حرفه‌ای نیستید، در مرحله اول نیز از پولیشر اوربیتال استفاده کنید و مدام گرمای سطح را با دست دیگر چک کنید. در مرحله اول پولیشکاری مقداری از پولیش زبر را بر روی پد پولیش پوست بره و یا پد پولیش اسفنجی زبر بزنید. پولیشکاری را با سرعت متوسط آغاز نمایید. (بهتر است سطح را به بخش‌های 40 در 40 تقسیم نماید و بخش بخش کار را پیش ببرید). زمانیکه احساس کردید خراش عمیق روی سطح از بین رفته است، وارد مرحله دوم می‌شوید. در مرحله دوم سطح را با پد و پولیش متوسط و با سرعت متوسط رو به بالا پرداخت نمایید. مرحله آخر برای صیقلی و براق کردن است، پس سطح را پد و پولیش نرم و سرعت بالا  پرداخت نمایید. در پایان باقی مانده مواد پولیش را با دستمال مایکروفایبر پاک نمایید.

انواع دستگاه پولیش

انتخاب دستگاه پولیش مناسب

یکی از تجهیزات مهم در پولیشکاری، دستگاه پولیشر است. پولیشرها در انواع دوآل اکشن، روتاری و چرخشی (روتاری) هستند. نوع روتاری و اوربیتال پرکاربردتر هستند. پولیشر روتاری دارای قدرت لایه برداری و سرعت زیادی است، اما سبب ایجاد هولوگرام و بعضاً سوختگی رنگ می‌شود. پس فقط مناسب مرحله اول پولیشکاری و استفاده توسط حرفه‌ای هاست. دستگاه پولیش اوربیتال دارای حرکت تصادفی بوده و در نتیجه هولوگرام ایجاد نمی‌کند و کنترل آن حتی با یک دست نیز آسان هست. استفاده از این نوع دستگاه پولیش بسیار در نتیجه کار موثر است.

محافظت از رنگ بدنه خودرو

بعد از پایان پولیشکاری، مرحله حفاظت از خودرو است. بهترین محافظ بدنه خودرو پوشش نانو سرامیک خودرو می‌باشد. در صورتیکه تمایل به اجرای پوشش نانو سرامیک خودرو دارید، ابتدا روی سطح آماده ساز رنگ (PBC) اسپری کرده و با دستمال مایکروفایبر پاک کنید. تا تمام چربی، سیلیکون، فیلر و .. از روی بدنه خودرو پاک شود. سپس پارچه جیر را دور اسفنج اپلیکاتور پیچیده و چند قطره از سرامیک را روی پارچه بزنید. حال نوبت اجرای آن است. پدو پارچه را روی سطح بدنه خودرو به صورت حرکات افقی رفت و برگشت (تار و پود) بکشید. چند ثانیه تا دقیقه صبر کند (مراجعه به راهنمای استفاده کالا)، حال سطح را با دستمال مایکروفایبر تا رسیدن به درخشش نهایی پاک نمایید. 

مشاهده قیمت و خرید پوشش نانو سرامیک خودرو

مشاهده لندینگ سرامیک خودروراهنمای خرید نانو سرامیک خودرو

نکات مهم:

پولیش چیزی به سطح و رنگ بدنه خودروی شما اضافه نمی‌کند، بلکه لایه ای نازک از سطح را حذف می‌کند.

– هیچ پولیشی نمی‌تواند رنگ از بین رفته را دوباره باز گرداند.

– رنگ‌های روغنی راحت‌تر و سریعتر پولیش می‌شوند، ولی به همان نسبت آسیب پذیرتر از رنگ‌های متالیک می‌باشند.

– نوع خودرو نیز در پولیشکاری بسیار مهم است. خودروهای چینی کیلر بسیار ضعیفی دارند، این در حالیست که خودروهای آلمانی قوی‌ترین و مقاوم‌ترین کیلر را دارند. پس به هنگام پرداخت به این مورد دقت نمایید.

پولیش قدرت محافظتی ندارد. برای محافظت باید بعد از پولیشکاری از انواع محافظ‌ها از قبیل سرامیک، واکس، سرامیک واکس و … استفاده نمایید.

– خودروی صفر کارخانه‌ نیز سطح صاف و صیقلی ندارد و ناز به پرداخت دارد.

 

تیم فروشگاه گنجی پخش با تحقیق و بررسی بر روی انواع پولیش خودرو در بازار توانسته است مسیر انتخاب و خرید مناسب‌ترین پولیش مربوط به رنگ بدنه خودرو را برای شما فراهم کند. شما می‌توانید برای انتخاب بهتر هر نوع پولیش به مقاله مربوط به آن مراجعه نمایید و یا با مشاورین ما در تماس باشید (021-44818891). مشاوره گنجی پخش بدون هزینه و رایگان است. جهت مشاهده سایر محصولات لاین خودرو به سایت گنجی پخش مراجعه نمایید و یا در اینستاگرام و یا تلگرام ما عضو شوید.

 

سوالات متداول پیرامون احیای رنگ بدنه خودرو:

پولیشکاری چیست؟

از بین بردن خط و خش عمیق تا سطحی لایه کیلر خودرو

آیا انجام پولیش به صورت دوره‌ای پشنهاد می‌شود؟

خیر، پولیشکاری در واقع لایه کیلر خودرو را نازک می‌کند. به طور کلی در 5 سال یکبار پولیش مشکلی ندارد.

کیلر چیست؟

کیلر آخرین لایه روی رنگ بدنه خودرو هست که نقش باقیت و محافظت از رنگ را دارد.

11 نظرات
  1. شروین می گوید

    مطلب خوبی بود، لطفا برندهای خوب در زمینه محصولات پولیش رو هم معرفی کنید

  2. لامعی می گوید

    مرسی از گنجی مگ، درباره روش پولیش به صورت سنتی و دستی هم توضیح بدید لطفا در مطالب بعدیتون

  3. کیا صالح می گوید

    مطلب خیلی مفیدی بود ممنون از گنجی پخش

  4. کامران بیهقی می گوید

    خیلی جالب بود. بعضی از این نکات رو آدم راجع به پولیش نمیدونه

  5. سعید یاری می گوید

    مطلب کاملی بود ممنون

  6. سهیل کلانی می گوید

    چه جالب بود راجع به رنگ بدنه من اطلاعات زیادی نداشتم

  7. محمد سلیمی می گوید

    اگه جای مطمئن نبرید رنگ بدنه ماشینو از بین می برن خیلی باید دقت کرد تو انتخاب متخصص این کار

  8. محمد بهادری می گوید

    پولیش کار تخصصیه حتما جای مطمئن ببرید ماشینتونو

  9. نادر قاسمی می گوید

    خیلی از مطالبشو نمیدونستم ممنون

  10. نیما صالحی می گوید

    کار پولیش خیلی با دقت باید انجام بشه و مواد پولیش هم خیلی مهمه

  11. رضا رفیعی می گوید

    بسیار عالی و مفید بود ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده − 1 =