صنعت خودرو با پنج فناوری پیشرفته متحول خواهد شد

با پنج فناوری ای که خودروسازان بدنبال آن هستند آشنا شوید

کاهش تصادفات با v2v

فناوری جدیدی به نام ارتباط خودرو با خودرو “Vehicle to Vehicle” یا به اختصار v2v که اخیرا توسط خودروسازان مطرحی چون فورد مورد توجه قرار گرفته است اطلاعاتی مربوط به موقعیت، سرعت و جهت حرکت ماشین ها از طریق سیگنال های وایرلس برای اتومبیل های دیگر دریافت یا از آنها ارسال می کند که این فناوری مانع از افزایش آمار تصادفات می شود.

قطعا برای شما نیز اتفاق افتاده است که در یک تقاطع، خودرویی با سرعت از کنار شما رد شده و چراغ قرمز را رد می کند. حال تصور کنید که خودروی شما از فناوری بهره می برد که می تواند سیگنالی را از اتومبیل دیگر دریافت کند و نشان دهد در مسیر شما قرار دارد و نسبت به بروز تصادف احتمالی هشدار دهد یا حتی به صورت خودکار ترمز گرفته و از بروز سانحه جلوگیری کند.

براساس مطالعه ای که توسط اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها در سال ۲۰۱۰ میلادی انجام گرفت، این فناوری از پتانسیل لازم برای کاهش ۷۹ درصد از سوانح جاده ای برخوردار است. خودروها با استفاده از اطلاعات دریافتی خود، فاصله ایمن از یکدیگر را تشخیص می دهند تا از بروز تصادف جلوگیری کنند.

علاوه بر V2V تکنولوژی ارتباط خودرو با زیرساخت یا “Vehicle to infrastructure” یا به اختصار V2I نیز در حال بررسی است. به لطف این فناوری، اتومبیل ها می توانند با مواردی نظیر تابلوهای سطح جاده ها یا علائم ترافیکی ارتباط برقرار نموده و اطلاعاتی را پیرامون مسائل ایمنی دریافت کنند.

ایمنی خودروها و روش رانندگی به لطف این تکنولوژی از تحول بزرگی بهره مند خواهد شد و خبر خوب آنکه، خودروسازان بزرگ دنیا سخت در تلاشند تا فناوری یاد شده را به حقیقت بدل کنند.

v2v

بدون راننده سفر کنید

ساخت اتومبیل های خودران یا بدون سرنشین زمانی اهمیت خود را نشان می دهد که اخبار حاکی از آن است که آمریکایی ها به طور متوسط ۱۰۰ ساعت در سال را در ترافیک می گذرانند. این فناوری برای رانندگانی که تحمل ترافیک های سنگین را ندارند می تواند جذاب باشد.

این اتومبیل ها از طریق لیزر، رادار و دوربین های مختلف می توانند سریع تر از انسان اطلاعات مربوط به محیط های پیرامون را تحلیل و ارزیابی کنند.

ماشین هایی که می توانند عملیات پارک کردن را به صورت خودکار انجام دهند در سطح جاده ها مشاهده می شوند.اما یک اتومبیل خودران واقعی قابلیت های متعددی دارد و علاوه بر پارک، می تواند به صورت خودکار نیز حرکت نماید و ساخته شدن آنها بسیار به واقعیت نزدیک است.

مهندسان گوگل به تازگی اتومبیل های خودران این کمپانی را در جاده ها و بزرگراه های عمومی ایالات متحده آمریکا مورد آزمایش قرار داده که این خودروها در جریان آزمایش یاد شده مسافتی بالغ بر ۳۲۱۸۶۹ کیلومتر را طی کرده اند.

هنگامی که اتومبیل ها قادر باشند با یکدیگر ارتباط برقرار نموده و با هماهنگی کامل با هم عمل کنند میزان سوانح رانندگی سطح جاده ها کاهش می یابد.

جنرال موتورز به تازگی مراحل تست این خودروها را به پایان رسانده و بسیاری عقیده دارند که تا یک دهه آتی، پای این نوع ماشین ها به نمایشگاه های اتومبیل باز خواهد شد.

سفر بدون راننده

اعلام وضعیت روی شیشه ماشین

جذابیت این فناوری را می توان با یاد آوری فیلم ترمیناتور و داستان های علمی و تخیلی دیگر یادآوری کرد. ربات هایی که با نگاه کردن به انسان یا شی مقابل خود به صورت خودکار اطلاعات مربوط به آنها را نمایش می دهند.

با فناوری داشبورد های واقعیت مجازی در آینده نه چندان دور، اتومبیل ها می توانند اشیاء خارجی موجود در مسیر را تشخیص داده و اطلاعات مربوط به آنها را روی شیشه جلویی نمایش دهند.

داشبوردهای واقعیت مجازی یا به اختصار AR عملکردی مشابه به این ربات ها دارند. کمپانی BMW به تازگی نمایشگرهای مجازی شیشه جلو را به برخی از خودروهای تولیدی اش اضافه کرده که در واقع اطلاعات ابتدائی مورد نیاز راننده را نمایش می دهند.

اما این کمپانی همچنین مشغول ساخت داشبوردهای جدیدی همراه با این فناوری است که می تواند اشیاء را در مقابل یک اتومبیل تشخیص داده و به راننده بگوید که چه میزان تا آن شی فاصله دارد.

تصور کنید با سرعت بالایی به یک خودرو نزدیک می شوید، با این فناوری یک کادر قرمز رنگ از طریق تعدادی فلش به شما اعلام می کند که چگونه برای جلوگیری از بروز تصادف لاین خود را عوض نمایید.یک سیستم GPS مبتنی بر واقعیت مجازی می تواند لاینی که باید در آن قرار داشته باشید را مشخص کند و به شما بگوید که چه زمانی مسیرتان را عوض کنید.

کمپانی BMW همچنین در حال تحقیق پیرامون کاربردهای این فناوری برای مکانیک هاست. آنها ویدئویی را تولید کرده اند که در آن یک تکنسین خودرو از عینک های بهره مند از این فناوری برای بررسی موتور و تشخیص قطعات معیوبی که باید تعویض شوند استفاده می کند و سپس مراحل تعویض قطعه را به صورت گام به گام برای آن فرد نمایش می دهد.

این فناوری محدود به استفاده رانندگان نمی شود. تعیین فاصله تا شی مورد نظر از طریق پنجره تاچ خودرو، بزرگنمایی، انتخاب و تشخیص اشیاء خارج از اتومبیل قابلیت هایی هستند که توسط کمپانی تویوتا برای مسافران در حال بررسی است.

تحقیقات حاکی از آن است که در آینده ای نه چندان دور  شاهد استفاده از فناوری یاد شده در اتومبیل ها باشیم.

واقعیت مجازی

ترمز با ایربگ !

ایربگ یا کیسه هوا مرتبا جای خود را در فضای داخلی تغییر می دهند. در کنار  ایربگ های پرده ای، کمربندی و… نسل جدید آن ها درست در قسمت تحتانی ماشین جای گذاری می شوند. مرسدس یکی از شرکت هایی است که در حال بررسی ایربگ هایی است که در قسمت تحتانی خودرو کار گذاشته می شوند و پیش از بروز تصادف ماشین را نگه می دارند. این ایربگ ها ،بخشی از سیستم ایمنی فعال خودرو به شمار می روند و به محض تشخیص حسگرها وارد عمل می شوند.

این کیسه ها دارای نوعی پوشش سایشی هستند که می توانند سرعت خودرو را کم کرده و قدرت ماشین در حین توقف را دو برابر نمایند. بالا بردن ماشین تا ۸ سانتی متر و جلوگیری از سر خوردن ماشین در حین ترمزهای شدید از دیگر قابلیت های آن است.

آنچه پتانسل لازم برای کاربرد این ایربگ ها را در خودروهای آتی بالا می برد آن است که در حین عملکرد از همان سیستم ایمنی خودرو بهره می گیرند.

کمپانی مرسدس سال هاست که روی این فناوری کار می کند و شاید در آینده ای نزدیک روی خودروهای تولیدی آن به کار گرفته شود.

ایربگ

پنل ها انرژی را ذخیره می کنند

پیش بینی این که تا سال ۲۰۴۰ میلادی، نیمی از خودروهای تولیدی از نوع هیبریدی خواهند بود خبر خوبی برای محیط زیست است اما مشکل اینجاست که باتری های آنها فضای زیادی را اشغال می کنند و بسیار سنگین هستند.

ساخت پنل هایی که روی بدنه کار گذاشته می شوند و می توانند انرژی را ذخیره نموده و سریع تر از باتری های امروزی شارژ شوند خبر خوبی است که می تواند مشکل ذکر شده را برطرف کند.جنس این صفحات از فیبر پلیمری و رزین کربنی است که از استحکام کافی برای نصب روی بدنه و انعطاف لازم برای جوش خوردن برخوردارند.

کاهش ۱۵ درصدی وزن اتومبیل، ذخیره انرژی زمانی که خودرو به منابع شارژ متصل می شود و دریافت انرژی تولید شده از طریق تکنولوژی هایی نظیر ترمزهای احیاکننده از ویژگی های این پنل هاست.

شرکت تویوتا از  کمپانی هاییست  که درصدد استفاده از صفحاتی است که می توانند انرژی خورشیدی را جذب کنند.

ساخت خودروهای مقرون به صرفه تر و سبک تر و پنل هایی با قابلیت جذب انرژی از اهداف خودروسازان بزرگ است که در آینده ای نه چندان دور شاهد خودروهایی با این سبک خواهیم بود.

ذخیره انرژی

1 نظر
  1. کسری می گوید

    من معتقدم ما می توانیییم……من پیش بینی میکنم تا سال ۱۴۱۵، سایپا پراید بدون سرنشین z132 رو معرفی و تولید کنه?

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − شش =