واکس اسپری یا واکس کاسه‌ای کدام یک بهتر است؟

به نظر شما کدام نوع از واکس ها طرفداران بیشتری دارد؟

محافظت از رنگ بدنه خودرو سابقه بسیار طولانی دارد و متداول ترین راه جلوگیری از صدمات احتمالی به سطح بدنه استفاده از واکس خودرو می باشد. واکس در شکل های مختلفی در بازار وجود دارد اما در حالت کلی می توان واکس ها را به دو دسته اسپری و کاسه‌ای تقسیم بندی کرد.

در حالی که عموم مردم تصور می کنند که ترکیبات واکس ها تفاوت زیادی با هم ندارند اما لازم است که در اینجا با تفاوت های واکس ها آشنا شویم. واکس های کاسه‌ای از مواد طبیعی در ترکیبات خود استفاده می کنند در صورتی که واکس های اسپری از ترکیبات مصنوعی که در آزمایشگاهها ساخته می شود به وجود می آیند. در این مقاله می خواهیم نکات مثبت و منفی هر کدام از این واکس ها را بررسی کنیم تا بهترین تصمیم را برای خرید واکس مناسب خودرو داشته باشیم.

واکس کاسه‌ای (Paste Wax) چیست؟

Copernicia Prunifera نام علمی یک نوع درخت نخل برزیلی می باشد که از برگ های آن موم کارناوبا ترشح می شود که ماده اصلی تشکیل دهنده واکس های کاسه‌ای می باشد. موم از برگ درخت خرما گرفته شده و به صورت فشرده فرآوری می شود و با موم زنبور عسل و یا سقز ترکیب شده و ماده اصلی تشکیل دهنده محصول نهایی را تولید می کند.

این نوع واکس با استفاده از دست روی بدنه خودرو اجرا می شود. مقداری از واکس روی پد مخصوص ریخته شده و به صورت حرکات دایره ای روی سطح پخش می شود و بعد از گذشت چند دقیقه خشک می شود و سپس می توان از یک دستمال مایکروفایبر برای تمیز کردن باقی مانده روی سطح استفاده کرد.

به طور معمول دو نوع واکس کارناوبا وجود دارد. واکسی که به رنگ زرد است و از مواد طیبعی بیشتری در آن استفاده شده است و نوع سفید که غلظت کمتری دارد و قیمت آن پایین تر است. میزان ماندگاری این نوع واکس ها بین دو تا چهار ماه می باشد.

واکس خمیری

واکس اسپری (Liquid Wax) چیست؟

مواد تشکیل دهنده این نوع واکس از ترکیبات آلی که از مواد جامد لیپوفیل ساخته شده است، می باشد. این واکس یک پلیمرمصنوعی است که همان کار واکس طبیعی را انجام می دهد و یک لایه روی بدنه خودرو جهت محافظت از آن ایجاد می کند.

گاهی به اشتباه از واکس اسپری به عنوان درزگیر یاد می شود در صورتی که این نوع واکس با پلیمرهای متعدد فرموله شده است و بین 6 ماه تا یک سال ماندگاری دارد.

واکس ها به صورت قوطی، مایع، اسپری تولید می شوند. در مدل مایع واکس که در یک بطری به همراه نازل اسپری فروخته می شود می توان مقداری از واکس را روی سطح یا پد یا حوله مایکروفایبر اسپری کرد و سپس روی بدنه خودرو پخش کرد و باقی مانده آن را یک دستمال نرم پاک کرد.

واکس مایع

از چه موادی در واکس کاسه‌ای و واکس اسپری استفاده می شود؟

انواع مختلف واکس شامل درصدی از برخی از این مواد و ترکیبات می باشند.

موم کارناوبا: این موادی است که از درخت خرما گرفته شده است. طبیعی و ارگانیک است و دارای خاصیت محافظت از سطح می باشد.
موم: وجود موم به همراه کارناوبا تاثیر آن را بیشتر می کند.
روغن های طبیعی: روغن های طبیعی نرم کننده هستند و باعث درخشش و محافظت از سطح رنگ می شوند.
پلیمر مصنوعی: وقتی واژه موم مصنوعی را می شنوید ، به معنای سیلیکون یا پلاستیک ایجاد شده در آزمایشگاه است که در واقع درزگیر رنگ هم محسوب می شود که در مقایسه با کارناوبا از خاصیت درخشان کنندگی بسیار کمتری برخوردار است.
تقطیرهای نفتی: این حلال ها از روغن خام تجزیه می شوند و باعث سهولت در استفاده و تمیز کردن رنگ موم می شوند.
رزین ها: این مواد پلاستیکی مانند معمولاً در درزگیرهای رنگ (واکس مصنوعی) استفاده می شوند که به ترکیبات اضافه می شوند تا دوام محصول را افزایش دهند.

واکس اسپری در مقابل واکس کاسه‌ای کدام یک بهتر است؟

مزیت های استفاده از واکس کاسه‌ای:

– خاصیت درخشان کننگی و براق کنندگی قوی دارد.
– روغن موجود در واکس کارناوبا باعث ترمیم سطح بدنه می شود.
– در برابر اشعه ماوراء بنفش، خط و خش های ظریف و برخی مواد شیمیایی از سطح محافظت می کند.

می توانید این نکته را در نظر بگیرید که ماده ای که برای محافظت از درختان نخل در یک جنگل گرمسیری خوب است چگونه می تواند در محافظت از بدنه خودرو به شما کمک کند!

معایب استفاده از واکس کاسه‌ای:

معمولا قیمت محصولاتی که در ترکیبات آنها از مواد طبیعی استفاده شده است بسیار بالا می باشد که این در مورد واکس های حاوی موم کارناوبا نیز صدق می کند.
ماندگاری این نوع واکس کم می باشد زیرا هر چقدر بیشتر در معرض هوای بیرون قرار بگیرد با سرعت بیشتری اثرات خود را به مرور از دست می دهد.
برای تاثیر گذاری بیشتر این نوع واکس می توان از آن به صورت چند لایه استفاده کرد که این خود زمان زیادی را از ما می گیرد.

واکس اسپری

مزایا و معایب واکس اسپری:

امروزه واکس های اسپری در بازار از استقبال بیشتری برخوردار هستند و این نکته را باید در نظر گرفت که اگر چه کاربرد این نوع واکس نسبت به نوع خمیری بسیار راحت است اما از نکات مثبت و منفی آن نیز نباید غافل شد.

مزیت های استفاده از واکس اسپری:

– قیمت پایین از مواردی است که باعث شده واکس اسپری طرفداران بسیاری پیدا کند.
– اجرای آسان از این نوع واکس مخصوصا مدل های اسپری باعث می شود که هر شخصی به راحتی بتواند از آن استفاده کند.
– واکس اسپری به طور متوسط می تواند تا 6 ماه از بدنه خودروی شما محافظت کند که در صورتی که از مواد مناسب برای پر کردن درزهای ماشین در آن استفاده شده باشد این ماندگاری تا یک سال ادامه خواهد داشت.

معایب واکس اسپری:

– زمان طولانی برای خشک شدن واکس اسپری روی بدنه باعث می شود تا هر شخصی به سراغ ای نوع واکس نرود.
– جهت استفاده مجدد از این نوع واکس می بایست واکس قبلی به صورت کامل از روی سطح بدنه خودرو پاک شود.
– به دلیل عدم استفاده از روغن های طبیعی در این نوع واکس بعد از استفاده از آن درخشش خاصی در سطح بدنه خودرو احساس نمی شود.

با در نظر گرفتن تمامی این نکات سوالی که پیش می آید این است که در نهایت کدام نوع واکس برای بدنه خودروی ما مناسب تر می باشد؟

در اینجا چند نکته را برای بررسی بیشتر این دو نوع واکس متذکر می شویم:
واکس اسپری به دلیل ایجاد درخشش کمتر برای ماشین های نو و جدید گزینه مناسبی محسوب می شود. استفاده از این نوع واکس نیز بسیار راحت می باشد.

برای ماشین های قدیمی تر استفاده از واکس کارناوبا به دلیل استفاده از مواد طبیعی و روغن در ترکیبات باعث نرم شدن سطح بدنه و برگرداندن درخشندگی به آن می شود.

در پایان می توان گفت راههای زیادی مثل سرامیک کردن برای مراقبت از بدنه خودرو وجود دارد که در نهایت هر فرد با توجه به نوع نیاز و بودجه خود می تواند از بین گزینه های موجود بهترین انتخاب را داشته باشد.

سوالات پیرامون واکس اسپری و واکس کاسه‌ای:

پاک کردن کدام نوع واکس راحت تر است؟

پاک کردن واکس اسپری از روی بدنه خودرو راحت تر است.

کدام نوع واکس برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش مناسب تر است؟

واکس کاسه‌ای برای محافظت در برابر اشعه UV به دلیل داشتن کارناوبا گزینه بهتری می باشد.

کدام نوع واکس برای مراقبت از رنگ های آسیب دیده مناسب تر است؟

استفاده از واکس کاسه‌ای باعث نرم شدن و محافظت بهتر از رنگ های آسیب دیده می شود.

بهترین شرایط آب و هوایی برای استفاده از هر نوع واکس کدام است؟

برای افرادی که در مناطق با آب وهوای گرم زندگی می کنند استفاده از واکس کاسه‌ای به دلیل وجود کارناوبا در ترکیبات بسیارمناسب است و برای افرادی که درآب و هوای سرد زندگی می کنند استفاده از واکس اسپری با ترکیبات مصنوعی بهتر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − پنج =